Audi A-6 – jak śmiercionośny pocisk i piła motorowa.

800 metrów – w czasie 25 sekund – 115,2 km/h – jedno ludzkie życie – na ulicy Poznańskiej w Słupsku. To musi robić wrażenie

Wrzesień 2016 roku  (sobota) ok. godz 13.17 w Słupsku, przy pięknej słonecznej pogodzie z temperaturą powietrza ok . 23 stopni, na linii zatrzymania sygnalizacji świetlnej przed oznakowanym przejściem dla pieszych w okolicach skrzyżowania z ulicą Jaracza w kierunku do Kobylnicy – stoją dwa pojazdy osobowe – jeden na prawym pasie ruchu to rodzina powracająca z wczasów znad morza na południe Polski – a drugi to osobowy Audi A-6 kierowany przez młodego kierowcę – niecierpliwie czekający na wyświetlenie sygnału zielonego na sygnalizatorze pozwalającego na rozpoczęcie jazdy. Ruszyli obaj jednocześnie ale z jaką odmiennością każdy z nich zakończył podróż. Kierowca – turysta jedzie z prędkością określonej prawem na tym odcinku tzn nie wyższej niż 50 km/h .

Początek tragicznych zdarzeń dla kierującego Audi A-6 na lewym pasie ruchu

Przejście dla pieszych (obszar Jaracza – Lutosławskiego). Na lewym psie ruchu kierujacy Audi A – 6 , na prawym pasie kierujący samochodem osobowym z kamerka. Czas ruszenia pojazdów po wyświetleniu sygnału zielonego. Od tego miejsca do miejsca zdazrenia drogowego ok 800 metrow

Końcowa faza zdarzenia – skrzyżowanie Poprzeczna – Poznańska

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz-26-1024x333.png

W białym kółku widoczna sytuacja pojazdu AUDI A- 6 tuż przed tragicznym zderzeniem z drzewem w odruchu obronnym przejeżdża na pas ruchu dla kierunki przeciwnego natomiast z prawego wlotu z ulicy Poprzecznej na ulice Poznańską wyjeżdża kierująca Hyundai i-10

Kierujący osobowym Audi A-6 lokalny kierowca – rusza z pod świateł jak dobry kierowca Formuły 1 a następnie z ogromna brawurę łamiąc zasady ruchu drogowego , z prędkością kierowanego pojazdu Audi A-6 jak w poniższej analizie, zagrażając innym uczestnikom ruchu drogowego – zjeżdża na pas ruchu dla kierunku przeciwnego a następnie w odruchu obronnym – powraca na pas ruchu którym się wcześniej poruszał – traci panowanie nad pojazdem a pojazd traci stabilność toru jazdy – w konsekwencji czego Audi A-6 uderza w drzewo rosnące po prawej stronie drogi – wyrywając drzewo z korzeniami, wjeżdża na pobocze a dachując pozostaje w pozycji na lewym boku. Kierujący ponosi śmierć na miejscu

To skutek tragicznego zdarzenia tuz po przyjeździe na miejsce zdarzenia służb ratownictwa drogowego.

Szczegóły poniżej

Kierujący tym  pojazdem później zeznał:

„…po około 20 sekundach   mój wzrok tylko zarejestrował spadające drzewo i unoszący się kurz, ja nie widziałem samego momentu wypadku, było zbyt daleko  abym mógł to zobaczyć. Gdy przyjechałem bliżej  zauważyłem ten samochód  leżący  na lewym boku przy ogrodzeniu. Ja mam zamontowany  rejestrator jazdy w moim samochodzie. … Na nagraniu widać jak kierujący Audi  A-6 unika kolizji z wyjeżdżającym   pojazdem z prawej strony. Odbija w lewo następnie skręca w prawo, aby uniknąć wjazdu w ludzi stojących na wysepce, po czym uderza w drzewo lewą stroną swojego auta…

Jadąca w tym czasie z kierunku Kobylnicy w kierunku centrum miasta  kierująca  pojazdem VW Passat     zatrzymała pojazd, bo zauważyła z przeciwnego kierunku z odległości około 20 metrów  jadący z bardzo dużą prędkością  Audi A-6. Według kierującej-w  pewnym momencie kierujący tym pojazdem  wykonał manewr  ominięci pojazdu koloru granatowego  który wyjechał z ulicy Pomorskiej. Dalej zeznał, że kierujący Audi A-6 miał swój pas wolny, ale był tak rozpędzony, że ratował się wyjeżdżając na jej pas  co było powodem  awaryjnego hamowania  VW Passat jadącego z od Kobylnicy z przeciwnego kierunku. Prawdopodobnie widząc VW Passata   odbił w prawo, stracił panowanie o uderzył bokiem samochodu w przydrożne drzewo  i następnie dachował. Kierująca VW Passat zeznała, że  widziała na wlocie ulicy Pomorskiej stojący pojazd Hyundai  i upewniła się czy może wjechać na ulice Poznańską, a kiedy rozpoczęła wjazd    zauważyła z lewej strony  samochód Audi który bez wątpienia poruszał się z dużą prędkością. Jej zdaniem kobieta nie wymusiła pierwszeństwa  wobec Audi  a le nie był w stanie go zobaczyć…

samochód osobowy Hyundai i-10 który wjeżdzał na ulice Poznańską na wlocie z ulicy Pomorskiej

Opis faz zdarzenia drogowego  do szkicu nr 1

*kierujący Audi A-6 jadąc w kierunku Kobylnicy  znajduje się na lewym pasie drogi  dwupasmowej Lutosławskiego (przy wlocie  z ulicy Jaracza) Obok kilka metrów z tyłu na prawym pasie jedzie  pojazd z zamontowana kamerą  samochodową nagrywającą  także tor  jazdy samochodu  Audi A-6. Czas nagrania  w tym momencie  na zdjęciu nr 1  – 16.20.06. Kierujący Audi  w tym momencie jest w fazie wyprzedzania  kierującego pojazdu z kamerką. Jest  to  I odcinek  200 metrowy (do skrzyżowania z ulicą r) z wyliczoną  średnia prędkością Audi A-6  na tym odcinku   około 90 km/h.

*Kierujący Audi  pokonuje kolejne odcinki z różną prędkością   a w ty czasie do wlotu ulicy Pomorskiej na Poznańską  zbliża się  kierująca Hyundai i- 10 zatrzymując pojazd  przed wlotem  w celu upewnienia się  o możliwości wykonanie manewru  wjazdu na ulicę Poznańską.

Kierujący Audi jedzie do miejsca z wlotem z ulicy Pomorskiej z prędkością 

-na  drugim odcinku  200 metrowym   – około 144 km/h

-na trzecim odcinku  100 metrowym    – około 119, 9 km/h

Prawdopodobnie w tej fazie  odcinka trzeciego  kierująca hyundai zatrzymała się na wlocie ulicy Pomorskiej przygotowując się  do wjazdu na skrzyżowanie  w lewo w kierunku centrum miasta  .kierujący Audi A6 w tym czasie znajduje się około 300 metrów od przecięcia się ulicy Poznańskiej z Pomorską.

*W kolejnej fazie   bezpośredniego zagrożenia  ruchu na tym 300 metrowym odcinku ulicy Poznańskiej aż do wlotu  z ulicą Pomorską, kiedy kierujący Audi według wyliczenia na czwartym odcinku  300  metrowym  z bezpośrednim zagrożeniem w związku z wyjazdem  kierującej Hyundai  na ulice Poznańską  jechał z prędkością około 135 km/h.

Biorąc pod uwagę  wyliczoną średnią prędkość całego odcinka  800 metrowego    – tj. 115, 2 km/h (od ruszenia spod świateł do ulicy Pomorskiej) oraz średnią prędkość czwartego odcinka  135 km/h   – przyjąć można  z wyliczenia średniej prędkości z sumy prędkości  na poszczególnych  odcinkach,  że prędkość  Audi A – 6  w momencie zagrożenia  ze strony Hyundai  i-10 (na przecięciu  prostopadłym  toru jazdy obu pojazdów) mogła wynosić  nie mniej niż 122, 1 km/h .W tej fazie kierujący  Audi na początku odcinka trzeciego  300 metrowego po pokonaniu łuku  zmienił pas ruchu na prawy i w momencie stwierdzenia zagrożenia w obrębie wlotu z ulicy Pomorskiej znajduje się w fazie kończenia zmiany tego pasa ruchu.

*po wykonaniu  odruchu obronnego w lewo kierujący Audi A-6  stwierdzaj zagrożenie  ze strony  pojazdu wjeżdżającego z ulicy Poprzecznej  na jego pas ruchu – z prędkością nie mniejszą niż 12w2.1 km/h przejechał na lewy pas ruchu (pod prąd na pas ruchu z kierunku przeciwnego), na którym poruszała się kierująca VW Passat  i w obliczu  kolejnego zagrożenia dla Audi   kierujący tego pojazdu wykonał  bardzo radykalny  ruch obronny  odbił kierownicą w prawo  bez hamowania pojazdem  – unikając zderzenia ze stojącym z na przeciwko VW Passatem – doprowadził do ogromnych przeciążeń swojego pojazdu  A-6  a w konsekwencji  do utraty stabilności  Audi A-6  – utarty panowania nad tym pojazdem tj. utarty kontroli  toru jazdy Audi.

* W kolejnej fazie zdarzenia kierujący Audi  nie miał żadnego wpływu  na przebieg tej fazy, ponieważ utarta stabilności toru jazdy  pojazdu  oraz utraty  panowania nad pojazdem    nie pozwoliła  na podejmowanie  przez   kierującego  jakichkolwiek działań  korygujących  tor jazdy czy też próby  przywrócenia panowania nad pojazdem. Pojazd w tej fazie przemieszcza się  bocznym  przesuwem  w kierunku prawego pasa krawężnika  i prawego pobocza jezdni  prawdopodobnie jak pokazano na szkicu rekonstrukcyjnym nr 1. Po uderzeniu lewym boku  pojazdu  w drzewo – Audi  powoduje wyrwania tego drzewa  z korzeniami  – natomiast pojazd przemieszcza się około 20 metrów dalej w kierunku  chodnika i drogi rowerowej  aż do ogrodzenia się w ty miejscu . Audi zatrzymuje – się  pozostając na lewym boku  (od strony kierowcy)

W tej fazie kierujący Audi A-6 w wyniku wielonarządowych obrażeń ciała –   ginie na miejscu zdarzenia,

Wnioski  po analizie i rekonstrukcji  czasowo przestrzennej:

Prawdopodobna  średnia prędkość  kierującego Audi A-6 na 800 metrowym  odcinku  (od ruszenia spod sygnalizacji  świetlnej w obszarze Jaracza = Lutosławskiego) wynosiła  122,1 km/h (średnia sumy  prędkości  cząstkowych  ba poszczególnych odcinkach  lub 115,2 km/h z wyliczenia  prędkości dla całego 800 metrowego odcinka  a w poszczególnych odcinkach jak niżej:

*Pierwszy 200 metrowy odcinek ze średnią prędkością 90 km.h

*Drugi 200 metrowy odcinek ze średnią prędkoscią 144 km/h

*Trzeci 100 metrowy odcinek ze średnią prędkoscią 119.9 km/h

*Czwarty 300 metrowy odcinek ze średnia prędkością 135 km/h

Dla całego odcinka 800 metrów ze średnią prędkością 115,2 km/h w czasie 25 sekund


Biorąc pod uwagę  odcinki, na których pojazd poruszał się znacznie powyżej  średniej z całego odcinka, można przyjąć, że najmniejsza możliwa prędkość tego pojazdu tuż przed zdarzeniem  wynosiła ok. 122,1 km/h

Taktyka i technika  kierującego Audi A-6

Od początku pojawienia  się kadrze kamerki – kierujący Audi  przyjął niewłaściwą taktykę jazdy.

Jechał lewym pasem  i kontynuował jazdę  tym pasem   przez następne skrzyżowania, mimo  że pas prawy był wolny i kierujący Audi miał obowiązek zająć prawy pas. Kierujący chciał zdążyć na wyświetlany zielony sygnał na następny skrzyżowaniu i dlatego odcinek 200 metrowy pokonał  prędkością   ok. 144 km/h. 

Także  taktyka i technika   tuż przed zdarzeniem był niewłaściwa, zmienia pas na prawy w obrębie skrzyżowania z ulicą Poprzeczna  przy dużej prędkości     a z tej ulicy na Poznańska wjeżdżała kierująca Hyundai i-10.

Odruch obronny    spowodował zjazd Audi na pas  dla kierunku przeciwnego (pod prąd) na którym do tego skrzyżowania dojeżdżała kierująca VW Passatem.  Tu kolejny  odruch obronny  w prawo przed najechaniem na kierującą VW Passat, który  przy tej prędkości i braku hamowania pojazdem spowodował utratę panowania  kierującego, utarte stabilności toru jazdy pojazdu i bez  wpływu kierującego pojazd uderzył w stojące na prawym poboczy drzewo, które zostało  wyrwane z korzeniami, a pojazd dachował a następnie zatrzymał się na poboczu na lewym boku.

Kierowca pojazdu doznał rozległych, wielonarządowych obrażeń ciała i zmarł na miejscu zdarzenia.

Z przeprowadzonej analizy   nie można   wnioskować, aby kierująca Hyundai  i-10 w jakikolwiek sposób przyczyniła się do zdarzenia drogowego

Ustaliłem, że  przyczyną zaistniałego tragicznego  zdarzenia drogowego były błędy taktyczno – techniczne tj. podjęcie od początku jazdy i kontynuowanie  jazdy przez co najmniej 600 metrów lewym pasem ruchu  także na węzłach  drogowych po całej trasie. Węzły drogowe w tym skrzyżowania  zawierają przeważanie  dodatkowe elementy organizacji ruchu w postaci pasów zjazdowych, pasów skrętu  w różnych  kierunkach. Lewe pasy ruchu także przeznaczone są do zmiany kierunków jazdy i nie powinny być zajmowane przez  kierujących pojazdami, którzy kontynuują jazdę przez te węzłów na wprost.

Dodatkowym elementem błędnej techniki jazdy kierującego Audi była nadmierna prędkość utrudniająca  właściwą ocenę sytuacji i podejmowanie szybkich decyzji  w warunkach ekstremalnych.

 Z przeprowadzonej analizy wynika, że kierujący Audi  A-6  jechał głownie lewym pasem ruchu ulicy Poznańskiej z prędkością znacznie wyższą od ustalonej w tym miejscu (122,1 km/h zamiast 50 km/h0 co moi zdaniem stanowiło w tych konkretnych warunkach prędkość bardzo niebezpieczna. kierujący tym pojazdem naruszył  tym samym art. 19 ust 1 i art. 20 ust 1 prawa o ruch drogowym.

Prędkość w oparciu o analizę i moja ocenę  wynikającą z uszkodzeń pojazdu  i lokalizację pojazdów po zdarzeniu  wynosiła około 122,1 km / h.

Ponadto kierujący Audi  A-6 na całym  analizowanym  odcinku podjął  decyzję  niezgodną z prawem  tzn.  poruszania się (co najmniej 600 metrów) lewym pasem ruchu czym naruszył  wymieniony niżej przepis PORD.

Art. 16 ust 3  i ust.  4 Prawa o ruchu drogowym zobowiązują kierujących pojazdami do zajmowania pasa ruchu  po prawej połowie jezdni na jezdni dwukierunkowej  co najmniej  o  czterech pasach ruchu oraz jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej  krawędzi jezdni, =.

Lewy pas jezdni według prawa drogowego jest przeznaczony do realizacji manewrów wyprzedzania lub omijania.

W tym tragicznym zdarzeniu drogowym zginął bardzo mody człowiek  i niewątpliwie głównymi przyczynami tak tragicznych konsekwencji była brawura, nieuzasadniona pewność kierującego co do swoich możliwości  panowania nad pojazdem a przede wszystkim  potwierdzona została  teza, że  PRZEDE  WSZYSTKIM  PRĘDKOŚĆ W RUCHU DROGOWYM ZABIJA


Możliwość komentowania Audi A-6 – jak śmiercionośny pocisk i piła motorowa. została wyłączona