Szykany potrzebne ale tylko te które są zweryfikowane i uzasadnione a przede wszystkim bezpieczne – dla uczestników ruchu . Dla sprawności pojazdów także.

Niedawno na tym blogu dokonałem dwóch wpisów dotyczących progów zwalniających a w zasadzie nieprawidłowości przy ich stosowaniu i zbyt pochopne realizowanie wniosków o instalowanie progów bez żadnej analizy i żadnego uzasadnienia takiej potrzeby a także niezgodnie z obowiązującym prawem wskazanym przeze mnie co do naruszenia konkretnego przepisu prawnego. Jak w przypadku innych spraw tak i w tej sprawie naruszenia prawa drogowego jakoś nie znajdują ich adresata (mam tu na myśli zarządców dróg czy też zarządzających ruchem drogowym) Drugi artykuł dotyczył inicjatywy poselskiej która miała by wyeliminować nieprawidłowości w tym zakresie.

Dzisiejszy temat z mojej rubryki “gorący temat ” porusza podobny problem dot zrealziowania wniosku dotyczącego instalowania progów i zamknięcia tematu w tym właśnie momencie.

Oto próg w Siemianicach . O urządzenia wspomagające bezpieczeństwa sam wnioskowałem jako że niebezpieczeństwo uczestników ruchu i mieszkańców osiedla było tu ogromne. Bardzo wąska jezdnia po której z dużym natężeniem spacerują piesi, jeżdżą rowerzyści a brak chodników i nie uporządkowane pobocza powodują że piesi a także dzieci (nawet te które winne poruszać się pod opieką dorosłych) chodżą po jezdni po której piraci motocyklowi i niektórzy kierujący pojazdami czynili sobie z tego odcinka (mocno prowokującego do szybkiej jazdy) tor wyścigowy, żeby przypomnieć tragedię na ulicy Miejskiej w Siemianicach, gdzie śmierć poniosło dziesięcioletnie dziecko przez zwykłą głupotę kierujących pojazdami ścigających się po tej ulicy (wtedy także bez chodników). Nie sprzeciwiałem się instalacji progów, nawet w sytuacji gdy jeden z nich został zaistalowany pod moim adresem i słyszę co jakiś czas podskoki pojazdów kierowanych przez tych których nawet progi nie przeszkadzają albo sobie radzą z progami omijając je jak się da i gdzie się da (tak jak na ul. Lawendowej w Słupsku). Wiedziałem że progi te istotnie spełnią swoją rolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa szczególnie wobec grupy najsłabszych uczestników ruchu (a dzieci nie mających świadomości istniejącego zagrożenia w szczególności).

Gmina Słupsk wykonała, pieniądze wydała a problem niebezpiecznej ulicy pozosta. To nie był dobry pomysł na rodzaj urządzenia poprawiającego bezpieczeństwo na tej drodze.

Ślady kół objeżdżających próg – jednoznaczne

Ten próg nie spełni założeń, zniszczy infrastrukturę także na poboczach. Czy Gmina wie jaki będzie dalszy scenariusz. Sugerowałem w moich wpisach że jeżeli już istnieje taka potrzeba to należy użyć innych urządzeń (tu sugerowałem wzorem zachodnich krajów – wdrażanie szykan w przebiegu drogi bez urzadzeń na które pojazd musi najechać nie bez szkody dla sprawności tego pojazdu)

Najbardziej racjonalne, najbardziej bezpieczne dla pojazdów, dla pieszych w strefie ograniczonej do 40 km/h prędkości i bez szkody dla infrastruktury drogowej -byłyby szykany jak niżej:

Do rozważenia przez zarządców dróg – mam nadzieję, że bez uprzedzeń.

To dość powszechne urządzenia w krajach zachodniej Europy. W osiedlach miasta Hamburga wodziłem ich bardzo wiele tak hak wiele widziałem przed skrzyżowaniami na rogach pdporzadkowanych ostre podrzutowe progi wykonane z tego samego materiału jak nawierzchnia jezdni tego wlotu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook
Facebook