Krajowa “szóstka”.Ilość tragicznych (śmiertelnych)zdarzeń ponad przeciętność. Niecierpliwie czekamy na trasę ekspresową.

Ilość najbardziej tragicznych zdarzeń drogowych ( ze skutkiem śmiertelnym) na najbardziej “upośledzonym” moim zdaniem odcinku drogi krajowej nr 6 – mimo to odcinek ten ma być modernizowany w ostatniej kolejności tej krajówki.

W ostatnich latach w komunikatach prasowych co chwilę słyszymy o bardzo tragicznych zdarzeniach na odcinku środkowego pomorza Koszalin – Lębork z naciskiem na odcinek Sławno – Lebork.

Ostatnie dramatyczne zdarzenie drogowe na tym odcinku ze śmiercią 26 letniego człowieka i innych ciężko rannych osobach , to wypadek w który wydarzył się w miejscowości Reblino a wiec w pobliżu początkowego odcinka słupskiej obwodnicy od kierunku Sławna. Tam w dniu 5 maja 2019 roku około godziny 21.30 zderzyły się 3 pojazdy osobowe (skoda, seat i bmw).

Z racji wykonywanych przez wiele lat profesji w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego , komunikacji, eksploatacji pojazdów a także ponad dwudziestoletni okres rekonstruowania i analiz zdarzeń drogowych dostrzegam większe natężenie tych zdarzeń właśnie na tym szlaku drogowym. Maj rację Ci którzy ciągle powtarzają że każde najmniejsze opóźnienie modernizacji trasy ekspresowej na tym odcinku może być przyczyną zwiększania się ilości tragicznych zdarzeń z uwzględnieniem szybko postępującego rozwoju gospodarczego i większego z tego tytułu natężenia ruchu drogowego.

W ostatnich kilku latach począwszy od Sławna poprzez Słupską obwodnicę, wybudowaną w najtrudniejszym z punktu widzenia oczekiwanego przebiegu terenie zamiast trasą północna od strony Ustki – trasą – trasą południową jak w obecnym przebiegu.

Na samej obwodnicy zaistniało kilka tragicznych także ze skutkiem śmiertelnym – zdarzeń drogowych. Jadac tym krótkim 16 km odcinkiem obwodnicy można mieć wrażenie jakby przebiegała ona w terenie dość mocno górzystym z licznymi zmiennymi przebiegami pod względem wzniesień terenu, obniżania terenu a przede wszystkim licznych zakrętów. Perspektywa widoczności przebiegu tej drogi w warunkach złej widoczności lub w nocy sugeruje kierującym inny (złudny} przebieg drogi niż faktycznie przebiega. Obwodnica ta (droga ekspresowa) zmienia kilka razy na swoim odcinku drogę jednojezdniową na której przeciwne kierunki jazdy są rozgraniczone liniami poziomymi na drogę dwujezdniową gdzie kierunki przeciwne są odgrodzone niezależnym pasem rozdziału między jezdniami. To wymusza regulowanie ruchu różnymi prędkościami na odcinkach jednojezdniowych i dwujezdniowych. Te elementy ruchu i infrastruktury maja negatywny wpływ na bezpieczeństwo i zdarzenia drogowe.

Istotna poprawa bezpieczeństwa na tej obwodnicy może nastapić tylko po wybudowaniu na pasach będących rezerwą terenu drugą jezdnię tak żeby cały 16 km odcinek obwodnicy posiadał po jednej niezależnej co najmniej dwupasmowej jezdni w każdym kierunku.

Po opuszczeniu słupskiej obwodnicy w kierunku Lęborka – na myśl przychodzą kolejne tragiczne w tym śmiertelne zdarzenia a część z nich bardzo dobrze pamiętam nie tylko dlatego że opiniowałem te zdarzenia i przeprowadzałem rekonstrukcje tych zdarzeń ale przede wszystkim dlatego że dotknąłem obszaru bardzo delikatnego tj świadomości ogromnych tragedii rodzinnych z powodu śmierci ich bliskich w wypadkach szczególnie wtedy gdy dotyczyło to śmierci małego dziecka, młodego człowieka ale także każdej innej śmierci człowieka na drodze. Rozpacz biskich jest tym większa ,kiedy posiada się świadomość ze zginęła najbliższa osoba nie przyczyniając się w najmniejszym stopniu do zaistnienia zdarzenia drogowego.

Z zapamiętanych najbardziej tragicznych zdarz drogowych tym odcinku to śmiertelne potrącenie pieszego na oznakpowanym przejściu w miejscowości Wielogłowy

2 komentarze

  • firtukloimutrzas

    Wonderful blog! Do you have any tips for aspiring writers? I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m completely overwhelmed .. Any suggestions? Bless you!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.