Pięć najważniejszych zasad w ruchu drogowym w okresie letniego wypoczynku.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-139-1024x580.png
To kończy się dzień nad Siemianicami po blisko 40 – sto stopniowym upałem. Gdy się obudzimy to nieco odetchniemy od upału ale tylko na chwilę. To dobry moment na lepsze przygotowanie się na następny atak upałów – także dla naszych mniejszych braci,

Na zdjęciu tytułowym ładnie wygląda to słońce w półmroku nadchodzącej nocy – po dniu w którym temperatura była w granicach rekordów dla naszego regionu. To obraz zapowiadający dnia następnego temperatury w granicach 35 stopniu a na patelni słonecznej nawet do 50 stopni. Nawet jak się ma klimatyzacje w samochodzie, to jednak ma się także świadomość że nawierzchnia po której jedziemy może być podobnie niebezpieczna jak lodowa nawierzchnia w zimie. O poślizg tak samo nietrudno.

ZASADA PIERWSZA

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-140-1024x501.png
Nad Słupskiem około godziny 9.00. To już upał .

Planujemy termin wyjazdu tak byśmy mieli możliwość technicznego przygotowania Swojego pojazdu do dłuższego podróżowania w różnych warunkach atmosferyczno – drogowych w zmieniajcych się natężeniach ruchu, w momencie zmiany warunków z terenów płaskich na górzyste i odwrotnie .

Coraz więcej użytkowników dróg chce mieć pewność sprawności swojego pojazdu i to dobra wiadomość. jednak jeszcze wielu jest takich którzy na stacje kontroli pojazdów chcieli by przyjechać bez pojazdu ale z dowodem rejestracyjnym po wpis o przedłużeniu ważności badan na kolejny okres. Wynika to przede wszystkim o wiedzy a nawet pewności takiego użytkownika pojazdu że jego pojazd mógłby nie “zaliczyć” pozytywnego wyniku badania. Oznacza to wprost, że jego pojazd z ważną ale tylko pieczątką ze swoim niesprawnym pojazdem będzie zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu co najmniej do następnych badań. Co gorsze, pracownicy państwowych stacji kontroli pojazdów odciskając taką pieczęć w dowodzie rejestracyjnym nie widząc pojazdu – muszą mieć świadomość że w przypadku zdarzenia drogowego z powodu niesprawności pojazdu w jakimś stopniu przyczyniają się do zaistnienia takiego zdarzenia. Pozostałym uczestnikom ruchu którym bardzo zależy na bezpiecznym ruchu drogowym zalecam przed dłuższym wyjazdem wakacyjnym skorzystać z odpłatnych usług realizowanych przez niektóre stacje kontroli pojazdów aby mimo ważnych jeszcze badań upewnić się co do faktycznej sprawności swojego pojazdu.

Takich jak powyższa – jest wiele stacji kontroli pojazdów a więc nie trudno poprosić diagnostę o techniczne “spojrzenie” na pojazd i potwierdzić stan techniczny zgodny z wpisem w dowodzie rejestracyjnym albo uzyskać informację że pojazd posiada niesprawności mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Za ujawnienie takich niesprawności w takiej sytuacji nie groża żadne konsekwencje wynikające z prawa o ruchu drogowym bowiem celem odwiedzin stacji jest ewentualne stwierdzenie oraz natychmiastowe usunięcie ewentualnych braków.,

Rankiem tego samego dnia. Obwodnica Słupska na węźle Głobino. Prawie pusta i to nie tylko w momencie robienia zdjęć . Pewnie wielu kierujacych korzysta z tej drogi noca.

ZASADA DRUGA

Fizyczny i psychiczny odpoczynek co najmniej na dwa dni przed rozpoczęciem wakacyjnego (urlopowego) wyjazdu na wakacyjne drogi.

Tak się często zdarza, że niektórzy jeszcze pracuj na drugą zmianę i natychmiast po jej zakończeniu np. w nocy realizują wymarzoną podróż wakacyjną nierzadko do innych krajów. To niebezpieczne, bardzo niebezpieczne praktyki na drodze mogące prowadzić do tragicznych zdarzeń. Wszystkim znane są słabości organizmu (róże w różnym wieku i w różnym stanie zdrowia).Pewnie wszyscy mieliśmy kiedyśzjawisko “przymknięia” oka i zjechania z właściwego toru jazdy z powodu przemęczenia. Ruch drogowy jest dynamiczny z zdarzenia drogowe połaczone z tą dynamiką i predyspozycjami, ułomnościami człowieka są podstawowymi nośnikami zdarzeń drogowych

Wstaje dzień nad Słupskiem . Perspektywa Słupska z ulicy Hubalczyków. Dzień będzie upalny . Zadbajmy o siebie ale także o inne żyjące.

ZASADA TRZECIA

Przerwy w podróży to konieczność fizjologiczna każdego kierującego , w szczególności w warunkach atmosferyczno drogowych – skrajnych odbiegających od standardów, w momencie przejścia w czasie jazdy z pory dziennej na porę nocną i odwrotnie

Na wiele dni przez wyjazdem na wakacyjny (urlopowy) wypoczynek szukamy prognoz pogody. Żeby się uspokoić szukamy tych biur od prognozy które wlasnie na czas naszego wypoczynku zapowiadające oczekiwaną przez nas prognozę pogody. Ale to tylko prognoza a w warunki rzeczywiste są nieraz z wielkim zaskoczeniem weryfikowane wtedy gdy ruszamy realnie w drogę.

O siebie i o swoje dzieci w podróży na pewno dbamy jak należy.

Jednak jak pasażerem pojazdu jest nasze ukochane zwierzątko – z tym już jest różnie. U wielu nadal tkwi element świadomości że to tylko zwierzę co najwyżej pupil naszego dziecka który powinien być u boku dziecka.

Jednak nasze zwierzątko nawet bardziej jak człowiek odczuwa ból, cierpienie, dyskomfort podróży itp. Z tego względu wymaga stałej opieki przez okres całej podróży.

Poniżej celowo pokazuję dwie mapy pogody dość skrajne jeżli chodzi o warunki jakie mogą spotkać nas na drodze. Każdy z tych typów pogodowych może nieść ze sobą skrajności i dla uczestników ruchu określone zagrozenia. Najbardziej grożne są radykalne zmiany warunków niezależnie atmosferycznych w połączniu z coraz częściej występujących zjawisk bardzo niebezpiecznych jak trąby powietrzne, rzęsiste opady deszczu połączone z gradem, podtopienia dróg, walące się na drogi wyłomy drzew i inne. Coraz częściekj w tzw komunikatach Rządowego Centrum Bezpieczeńswa zaleca się niezwłoczne przerwanie jazdy i ukrycie się przed tymi niekorzystnymi warunkami. Myślę że to cenne sugestie bo nigdy nie wiemy w którym miejscu możemy być dotknięci nieszczęściem np. drzewem które akurat po złamani przygniotło nasz samochód

ZASADA CZWARTA

Musimy być przygotowani na różne sytuacje drogowe, a także na ewentualne uczestniczenie w zdarzeniu drogowym lub w sytuacjach konieczności udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej uczestnikom takich zdarzeń.

W okresie wakacyjnych podróży prawdopodobieństwo uczestniczenia w zdarzeniu drogowym lub “najechanie” na takie zdarzenie zwiększa się. Bardzo często jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu w tym miejscu na których pomoc mogą liczyć poszkodowane w zdarzeniu drogowym osoby. Nie każdy jednak ze względów psychofizycznych jest w stanie podjąć się aktywnej akcji ratunkowej. To zrozumiałe ale z tego powodu nikt nie powinien uciec (odjechać) z miejsca zdarzenia ponieważ może być to ten czas kiedy z powodu takiego zachowania może ktoś umiera. Obowiązkiem uczestników ruchu jest ratowanie życia i zdrowia ludzi. Niech każdy czyni co może, a przede wszystkim należy niezwłocznie zawiadomić służby ratownictwa drogowego a do tego czasu czynić wszystko aby utrzymać funkcje życiowe poszkodowanego. Jeżeli ktoś boi się krwi, ran, cierpienia – to niech organizuje szybko takich ludzi którzy podejmą się ratowania ludzi do czasu przyjazdu fachowych służb ratownictwa drogowego

Jednak jestem dobrej myśli i wiary w ludzi którzy w ostatnich latach dość masowo uczestniczyli w szkoleniach i kursach dotyczących przedmedycznej pierwszej pomocy ofiarom zdarzeń drogowym. Takich szkoleń w okresie mojej pracy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Słupsku organizowaliśmy setki a może tysiące dla różnych grup społeczeństwa – od przedszkolaka, poprzez dzieci szkolnych, ich nauczycieli, policjantów, strażaków i innych grup.

Osobiście czuję się bezpieczniej na drodze majac świadomość tak licznie przeszkolonych uczestnikow ruchu drogowego do ewentualnego ratowania innych współuczestników tego ruchu .

ZASADA PIATA

Podobnie jak zasada pierwsza. Chcemy jak najszybciej dojechać do domu – bo jutro do pracy. Jak się nie da normalnie – to łamiemy wszystkie możliwe przepisy drogowe

Kontekst łamania tej zasady jest OKRUTNY. Bardzo wiele tragicznych zdarzeń drogowych przy powrotach z wakacyjno – urlopowego powrotu ma miejsce blisko swojego miejsca zamieszkania lub swojego celu podróży. Każdemu z nas może się to przytrafić jeżeli zignorujemy powyższe zasady i zastąpimy je jedną – najbardziej egoistyczną zasadą tzn: “Wypadki drogowe mnie nie dotyczą” Znam wielu – z racji moje życiowej profesji zawodowej – że wielu, bardzo wielu z tych co tak mówili już nigdy już nie powtórzą tej tezy.

Egoizm na drodze i brak szacunku do współuczestnikow tego ruchu to prosta droga do takich okoliczności a nawet bardziej tragicznych jak na ponizszym zdjęciu. Mam nadzieję że nikt z Was – czytajacych niniejszy artykuł nie zostanie dotknięty tego typu zdazreniami drogowymi .

Wysoka temperatura towarzysząca nam w tych dniach a może radykalnie zmieniające się warunki niech też będzie przestroga dla nas wszystkich na drogach w czasie wakacyjnych podróży.

Możliwość komentowania Pięć najważniejszych zasad w ruchu drogowym w okresie letniego wypoczynku. została wyłączona
Facebook
Facebook