Słupsk – Siemianice -Główczyce – Wicko po drodze wojewodzkiej nr 213 oraz Lębork – Wicko – Łeba po drodze wojewódzkiej nr 214. Okiem przeciętnego użytkownika i obserwatora ruchu drogowego

Drogi mogą być bezpieczne, bardziej bezpieczne lub mniej bezpieczne -przy naszym udziale jako uczestników ruchu. Niestety pozostają jeszcze dwa elementy ruchu (pojazd i droga). Tam jednak choć coraz lepiej to jednak jeszcze jest wiele do zrobienia – można powiedzieć – myślałem że jest lepiej

Okres wakacji i letniego wypoczynku powoduje, ze kierujący pojazdami liczniej niż po tym sezonie wyjeżdżają na drogi pojazdem nowym, starszym, sprawnym, mniej sprawnym i niesprawnym. Ze swoimi umiejętnościami i kwalifikacjami bardzo dobrymi, dobrymi, lub z wielkimi brakami – podążają na drogami najlepszymi jak autostrady i drogi ekspresowe, dobrym jak drogi krajowe, w gorszym stanie jak drogi wojewódzkie oraz na kategoriach dróg powiatowych i gminnych gdzie jakość dróg z niewielkimi wyjątkami jest po porostu zła i nie trzymająca podstawowych standardów. Oczywiście mówię przede wszystkim o drogach województwa pomorskiego a jeszcze bliżej o drogach regionu słupskiego bo te mam okazje najczęściej wykorzystywać w ruchu drogowym. na

Tym razem porównam dwa odcinki dróg wojewódzkich z wszystkich ok 64 w całym województwie pomorskim (mogę si e tu o kilka pomylić) według nomenklatury urzędowej tj:

SłupskWickoŻelaznaSuliciceCelbowo

ŁebaLęborkSierakowicePuzdrowoKościerzynaWarlubie

Oczywiście najbardziej interesowałem się odcinkami tych dróg 213 ze Słupska do Wicka i 214 z Lęborka do Łeby jako że te odcinki obsługują mieszkańców regionu słupskiego

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-54-1024x721.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-53-1024x699.png

Turystyczny wyjazd z rodziną do Łeby (czyli z nad morza nad morze) i chęć zapoznania się z obecnym stanem Łeby po dość długim okresie mojej absencji w tym turystycznym obszarze i w samym centrum tego obszaru tj miasta Łeby. Oczywiście nie da się porównać miasta Słupska i miasta Łeby bo charakter i funkcje oby miast zupełnie nie porównywalne. Jednak jestem pod wrażeniem nowoczesności , czystości, nowej lub odnowionej infrastruktury miejskiej a także rozmachu w tym co dla tego obszaru jest najważniejsze – tj szerokiego wachlarza usług turystycznych.

Warto od czasu do czasu być w Łebie nawet jeżeli mieszka się w pobliżu morza.

Z punktu widzenia mojej wieloletniej profesji a także prowadzonego aktualnie bloga tematycznego bezpiecznienadrogach.pl – wkalkulowałem w ten wyjazd obserwację drogi do Łeby.

Na poniższej mapce dostrzec można wyraźnie że w miejscowości Wicko krzyżują się dwie drogi wojewódzkie: tj 213 ze Słupska oraz 214 z Lęborka . Nie trudno zauważyć że największe natężenia ruchu szczególnie w sezonie letnim generują odcinki Słupsk -Głowczyce – Wicko (ok 50 km) oraz Lębork- Wicko (ok 18 km) by w sposób zbiorczy z tych kierunków zmierzać z Wicka do Łeby ((ok. 13 km)

Zupełnie naturalne jest że trasa z Lęborka do Łeby w dużym stopniu szczególnie w sezonie letnim obsługuje ruch komunikacyjny trójmiejski. Wiadomo że tłumy z trójmiasta do Łeby ciągną głównie w sezonie letnim i wiadomo że głównym celem jest ruch turystyczny z szeroko rozumianego obszaru trójmiejskiego. Tam też znajduje się najbardziej decydencka władza także ta która decyduje o podziale ogromnych środków (przeważnie nie własnych ale tzw zewnętrznych). Także ta władza przecież także korzysta z uroków wypoczynku w ośrodkach wczasowo turystycznych. Niewątpliwie choć trasa Lębork Łeba jest jedna z wielu dróg wojewódzkich Pomorza, to jednak śód pozostałech dróg wojewódzkich w tym także dw 213 Słupsk – Wicko – jest perełką niczym autostrada.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-78-1024x758.png

Poniżej kilka zdjęć charakterystycznych dla całego odcinka Łeba – Wicko (ostatniej części dw 214 Lębork – Łeba . Jeszcze pachnie świeżym asfaltem, jeszcze struktury poboczy nie ułożone, ale z infastruktura drogowa daaaalelko odbiegającą na plus od tej kategorii dróg wojewódzkich w tym słupsko – lęborskim i nadmorskim obszarze.

Różnicy drogowych klas Dw 213 (Słupsk – Wicko) i Dw 214 (Lębork – Łeba) – mimo tej samej kategorii drogi -to tak jakby porównać Mercedesa klasy C do historycznego dużego polskiego Fiata 125 p.

Jeden i drugi szlak drogowy prowadzą z typowych ośrodków miejskich tj z mniejszego Lęborka i większego Słupska do miejscowości nadmorskich Łeby i Pucka.

W ostatnim okresie władze miasta Słupska i Gminy Słupsk pod naporem mieszkańców swoich wspólnot szukają sposobów i możliwości poprawy stanu technicznego i bezpieczeństwa ruchu drogowego na początkowym odcinku Dw 213 tj ze Słupska do granicy z gmina Słupsk i dalej od Siemianic w kierunku Główczyc..

Po przejechaniu całej drogi aż do Wicka (nie zajmując się tymczasem odcinkiem z Wicka do Pucka) rozumiem dlaczego tak trudno jest cokolwiek na tym szlaku uczynić władzom samorządowym Słupska i gminy Słupsk – jeżeli stan techniczny tej drogi 213 na dalszych odcinkach jest zły z małym wyjątkiem od Wykosowa do Wicka ale istotnie niższym co do jakości – stanie technicznym od całego odcinka Dw 214 Lębork – Łeba

Nie wchodząc w politykę inwestycyjna w zakresie dróg wojewódzkich nigdy nie zrozumię jak doszło do tak daleko idącej dekapitalizacji Dw 213 Od Słupska do Wicka przy inwestycyjnym postępie modernizacyjnym siostrzanej trasy wojewódzkiej DW 214.

Jeżeli władze samorządowe województwa pomorskiego od wielu lat głoszą w swoich programach gospodarczych tzw zrównoważony rozwój obszarów województwa pomorskiego (w kontekście podnoszonego wciąż niedoinwestowania lub nierównego inwestowania regionu Słupskiego i byłego obszaru województwa słupskiego – to widząc różnicę w stanie technicznym obu tras 213 i 214 da się wytłumaczyć definicję władz samorządu województwa pomorskiego dot zrównoważonego rozwoju regionu gdańskiego i słupskiego (przy czym historycznie rejon Lęborka zawsze bliższy był władzom trójmiasta )

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-58-1024x660.png

Nowoczesny, bezpieczny – finansowany ze środków zewnętrznych odcinek z wicka – do Łeby na zdjęciach poniżej.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-54-1024x721.png

Dzis wyjechałem do Łeby bo jakże mieszkać nad morzem i nie zobaczyć plaży i nie posmakować słonej wody

Jednak bardziej oczekiwałem oceny stanu drogi która do pięknej Łeby miała mnie doprowadzić.

Oczywiscie z Siemianic do Łeby /odcinek około 60 km/ najpierw odcinkiem drogi od granicy miasta Słupska w Siemianicach w kierunku Główczyc i dalej do Wicka /do drogi Lębork – Łeba/.. Od Slupska przez Siemianice-Główczyce do Wicka to znana nam droga wojewodzka nr 213 《szczególnie jej odcinek w obszarze miasta Słupska do granicy z Siemianicami.) Ten odcinek z brakiem alternatywnego objazdu dzięki transportowi siłowni wiatrowych otrzymał nowa nawierzchnię. Dalej przejazd przez miejscowość Siemianice – odcinek troche poklejony dzieki wiatrakom ale stan jest zły o czym napisałem niedawno na moim blogu.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz-19-1024x487.png

Od granic Siemianic do miejscowosci wrzescie /kilkanascie km/ jak na tę kategorię drogi odcinek nie najgorszy z dość rowną nawierzchnia choc o połaczenie krawędzi jezdni z poboczem należałoby powalczyć.

Kolejny odcinek aż do Wykosowa to niestety jak na te kategorii drogi wojewódzkiej nalezałoby obniżyć do niższej kategorii – choc nie wiem jakiej gdyż stan niektórych powiatowych czy gminnych jest zdecydowanie lepszy niz tego opisywanego odcinka.

Na tym dośc dlugim odcinku niestety bardzo stare łaty naprawianej nawierzchni – sa łatane nowszymi i jescze nowszymi. Nie pozostaje to bez konsekwencji i nie chodzi tu o różnorodność mozaiki asfaltowej po łataniu.

Tylko pozornie wydaje się ze nawierzchnia jest równa i bezpieczna .Na temat połaczeń jezdni z poboczem trudno komentowac bo jest zle a w niektórych miejscach tragicznie.

Każdy pojazd po “złapaniu”takiego pobocza moze spotkac sie z drzewem, chyba że szczęśliwie drzew w tym miejscu nie bedzie /takich “bezdrzewnych” poboczy raczej jest na tym szlaku niewiele.

NAWIERZCHNIA JEZDNI GENERALNIE Z PUNKTU WIDZENIA PASAŻERA W POJEŻDŻIE – to jakby w czasie testu na tzw. szarpaku testujacym stan przedniego i tylnego zawieszenua pojazdu na stacji kontroli pojazdu.

Rzuca we wszystkie strony powodujac trudności w utrzymaniu stabilnosci toru jazdy. Widziałem niepewne prowadzenie mijanych motocyklistow na tej nawierzchni.

Dobrze ze ostatni idcinek tej drigi 213 do m. Wicko rekompesuje wczesniejsxe niebezpieczenstwa i niedogodnosci. Droga niedawno wyrementowana i własnie malowano onakowanie poziome.

Przyznać trzeba ze na calym odcinku nawet tym najgorszym – oznakowanie pionowe /po częsci takze poziome/ w we właściwy sposob informuje i ostrzega wszystkich uczestnikow ruchu drogowego choc dla najslabszych w najmniejszym stopniu.

Stan drogi na odcinku Wicko – Łeba po modernizacji

Stan drogi Słupsk – Główczyce – Wicko

Przyznac trzeba ze

Stan drogi Lębork – Wicko

Jestem przekonany że region Słupski za pośrednictwem swoich przedstawicieli w Polskim Parlamencie po najbliższych wyborach będzie musiał pracować mocno na zrównoważonego rozwoju i likwidacji barier infrastrukturalnych. Póki co zrównoważony rozwój – którym tak często operują politycy w stosunku do regionu słupskiego – na razie pozostaje wyłacznie w sferze encyklopedycznych defnicji.

Transport, drogi i komunikacja to krwioobieg i napęd do rozwoju gospodarczego. Po coż nam kina, teatry, stadiony, szkoły, hipermarkety itp. jeżeli dotrzeć do tych miejsc będzie niezwykle trudno, niebezpiecznie lub z wielkim opóźnieniem.

Jeden niosek dla mnie z wyjazdu letniego do Łeby jest oczywisty. Następnym razem jeżeli trzeba będzie to trasa tego wyjazdu będzie przebiegała przez Słupsk – Lebork – Wicko – do Łeby mimo że jest dłuższa o około 4o km niż ze Słupska przez – Główczyce do Łeby. To widać gołym okiem że na tej trasie przez Główczyce dekapitalizacja tego odcinka raczej będzie się pogarszała.

Możliwość komentowania Słupsk – Siemianice -Główczyce – Wicko po drodze wojewodzkiej nr 213 oraz Lębork – Wicko – Łeba po drodze wojewódzkiej nr 214. Okiem przeciętnego użytkownika i obserwatora ruchu drogowego została wyłączona
Facebook
Facebook