Wykluczenie komunikacyjne. Rząd realizuje swój program zgodnie z zapowiedzią . Zdecydowanym liderem w kraju jest województwo Łódzkie

A region Słupski?

Jeszcze nie tak dawno natknąłem się na informację jak poniżej. Być może byli pasażerowie tego kursu jak w ogłoszeniu już zostali “zrehabilitowani” poprzez przywrócenie tego kursu w ramach wymienionej przez Pana Starostę ilości już wymienionych kursów?

Pan Starosta Słupski – Paweł Lisowski nie odnosił się wcześniej do trudnej sytuacji w PKS-e Słupskim mimo negatywnych opisów sytuacji podległej jednostki zarówno w lokalnej prasie jak też na moim blogu w kilku wpisach (zacytowanych poniżej w czarno- białych tytułach poniżej)

1.W krótka rozmow starosty z dziennikarzem Głosy Pomorza wbrew pozorom zawiera dość jasny obraz PKS . Absolutnym pozytywem jest fakt że pan Starosta szybko zareagował na możliwość skorzystania z Rządowej pomocy zmierzającej do zmniejszenia obszaru wykluczenia komunikacyjnego na poziomie powiatu Słupskiego i że dotyczy to już 15 kursów autobusowych i że 9 miejscowości pozbawionych komunikacji taką komunikację otrzymało. Zapowiada że to samo uczyni już wkrótce na okres następny.

2.Drugą – moim zdaniem najbardziej racjonalną deczyją Pana Starosty jest zapowiedź powołania zadaniowego Związku Powiatowo – Gminnego. W jednym z moich poniższych wpisów “PKS – Proste Odrodzenie? – Niekoniecznie PKS-sie dokąd Was niesie” wskazałem na konieczność zmiany formy organizacyjno prawnej PKS – jako że dotychczasowa – dość archaiczna nie daje żadnych szans na proste odrodzenie PKS w warunkach obecnej organizacji i istniejącej konkurencji rynkowej. Czas wsparcia do nierentownej komunikacji może być tylko okresem przejściowym na czas ustalenia nowej organizacji tej firmy (choćby w ramach związku gminnego ale także innej nowoczesnej formy organizacyjnej) a także nowoczesnej formy zarządzania wymagającym podmiotem gospodarczym.

3.Odwlekanie wdrożenia zamiaru Pana Starosty o którym mowa w punkcie 2 – mimo wsparcia finansowego nawet znacznego, niestety paradoksalnie może doprowadzić w krótkim czasie do znacznego pogorszenia się sytuacji PKS-u a nawet do jego szybkiej upadłości. Oczywistym jest że dotacje Rządowe do nierentownych kursów nie mogą myć przeznaczone na modernizacje obiektów oraz ma modernizację i zakupy taboru autobusowego. Nie jest tajemnicą – co dobitnie opisałem w wymienionych poniżej wpisach – że dekapitalizacja taboru jako elementu najważniejszego w tej firmie PKS ale także w wielu PKS-ach w kraju. jest ogromna. Bardzo zły stan techniczny autobusów widoczny jest gołym okiem a niedawne kontrole policyjne w związku z przewozem dzieci na kolonie tylko to potwierdziły. Wiele autobusów – choćby z powodu lat ich eksploatacji ale także stanu technicznego – dawno powinno zniknąć z tras komunikacji pasażerskiej. To nie okręty lub samoloty. Utrzymanie taboru autobusowego w ciągłej, wysokiej sprawności technicznej wymaga także dużych nakładów finansowych, (sprzęt, narzędzia, wykwalifikowana kadra). Dekapitalizacja w tym zakresie jest także ogromna.

4.Najbardziej pesymistyczne stwierdzenie Pana Starosty w ostatnim zdaniu rozmowy GP może porażać i przerażać. To stwierdzenie wymaga zacytowania tak jak zostało to przez Pana Starostę przekazane. “…W PKS-e rozważa się wymianę taboru na pojazdy mniejsze i bardziej ekonomiczne. To jednak zależy od środków jakie spółce uda się pozyskać na ten cel , a z tym może być ciężko. Myśli się również o sprzedaży nieruchomości PKS-u ale to tylko plany”. Bez wymiany starego i wątpliwie sprawnego taboru nie tylko obsługującego aktualnie kursy autobusowe zła sytuacja będzie się pogłębiała. Skierowanie posiadanych mocna zdekapitalizowanych autobusów do obsługi przywróconych kursów spowoduje jeszcze większa ich dekapitalizację i szybka ich likwidację. A co w zamian? Sam Pan Starosta stwierdza że pozyskanie środków na wymianę taboru może być trudno. W samodzielność Spółki w tym zakresie w dotychczasowym układzie nie wierzę. Panie STAROSTO – Nie ma komunikacji autobusowej bez autobusów i bez zaplecza technicznego do utrzymania w sprawności technicznej i wysokiej gotowości komunikacyjnej. Jeżeli tak będzie to już wkrótce szczęśliwi pasażerowie z faktu przywrócenia kursów beda ponownie wykluczeni.

5.Ostatni podniesiony przeze mnie problem – to z punktu widzenia prowadzonego przeze mnie bloga bezpiecznienadrogach.pl jest chyba najważniejszy. Wykluczeni komunikacyjnie mieszkańcy wielu miejscowości ale także Ci do których jeszcze taka komunikacja funkcjonuje ciesza się z tych faktów. Nie wierzę jednak że nie interesuje ich aby te przewozy odbywały się w warunkach zachowania elementarnego ich bezpieczeństwa w ruchu drogowym a to może odbywać się autobusami w pełni sprawnymi technicznie . Nie wierzę także aby innym współuczestnikom ruchu drogowego było obojętne czy autobus PKS na drodze jest sprawny czy też nie. Wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego, jako kierujący pojazdami, pieszymi, rowerzystami, pasażerami. Władze każdego samorządu terytorialnego w kraju maja zapisane w swoich statutach Dbałość o bezpieczeństwo członków wspólnoty. Wyrażam nadzieję że tej grupy jako pasażerów autobusów także.

Są trzy grupy osób
1.Ci którzy mówią że program Rządowy dot. ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego to lipa i nie skladają nawet wniosków o dotacje mimo nawoływania ze strony Rzadu.
2.Ci którzy mówia że to rozdawnictwo które nie poprawi sytuacji ale z dotacji chca korzystać.
3.Ci którzy w dotacji widzą istotna szansę na przywrócenie kursów ale także szansę na trwanie firm PKS jednak bez pomysłu na odnowe taboru i zaplecza. Do tej grupy należy starosta słupski.
Wyprzedaz najątku to krótkowzroczność. Dobry gospodarz nie pozbywa sie majstku ktory stanowi bazę dzialalnosci. Wyprzedaź majatku i brak wymiany taboru nawet przy tłustych dopłatach – to przedłużenie agonii i pewny upadek firmy.
W mocno konkurencyjnej gospodarce rynkowej nie ma szans na przetrwanie a nawet normalne funkcjonowanie komunikacji pasażerskiej realizujac tylko przewozy pasażerskie. Jezeli ktoś uważa inaczej lub na zasadzie że jakoś to będzie to tak jakby godził sie na szybki upadek firmy pks. A kto wtedy bedzie reanimował kursy?

Oby takich ogłoszeń jak to niżej było w PKS-ie jak najmniej a przewozy pasażerskie autobusami PKS były bezpieczne

PKS Słupsk. Jaki jest – nie każdy chce widzieć i wiedzieć – a właściciel powinien

28 marca 2019

PKS – Proste Odrodzenie? – Niekoniecznie.

27 lutego 2019

Autobus “niebieski”, przez ulice mego Słupska mknie …

9 maja 2019

Możliwość komentowania Wykluczenie komunikacyjne. Rząd realizuje swój program zgodnie z zapowiedzią . Zdecydowanym liderem w kraju jest województwo Łódzkie została wyłączona
Facebook
Facebook