Jesienne liście – to koloryt jesieni ale na drzewach. Jak spadną na jezdnię – to może być bardzo niebezpieczne w ruchu drogowym.

Śliska droga + liście jesienne najezdni + niebezpieczna prędkość = to okoliczności bardzo sprzyjające tragicznym zdarzeniom drogowym. Październik to faza kulminacyjna . Nawet oblodzenie i śliskość pośniegowa w okresie zimowym nie zaskakuje w takim stopniu.

Przez blisko 25 lat opiniowania jako biegły sądowy w sferze rekonstrukcji zdarzeń drogowych i bezpieczeństwa ruchu drogowego miałem możliwość (bo na pewno nie przyjemność) sporządzania wielu opinii gdzie kiepski stan drogi, zalegające liście i inne nieczystości na drogach, opady deszczu w połączeniu z nadmierną prędkością (prędkością niebezpieczną) doszło do tragicznych lub bardzo tragicznych (śmiertelnych zdarzeń drogowych)

Aby bardziej uświadomić moją tezę wyrażona wyżej w ramce z czerwonym posłużę się jednym tylko przykładem dal którego sporządzałem opinię i rekonstrukcję zdarzenia drogowego.

Zdarzenie opisane niżej w skrócie to jedno z tych w których to właśnie wymienione wyżej okoliczności w takim właśnie okresie jesiennym tj w pażdzierniku 2017 roku (padający deszcz, mokra jezdnia, zalegające na jezdni liście opadające z drzew rozjeżdżone przez pojazdy) w połączeniu z jazdą z prędkością niebezpieczną nawet jeżeli nie była ona wyższa od ustalonej administracyjnej w tym miejscu – stanowiły przyczynę zaistnienia poważnego zdarzenia drogowego

Zdarzenie to miało miejsce na trasie Dziemiany- Kalisz (Droga Wojewodzka 235 o szerokości 6.4 metra w miejscu zdarzenia w obu kierunkach ) – przebiegająca przez długie odcinki w mocno zalesionym obszarze z przewagą drzew liściastych w otoczeniu drogi jak na poniższych zdjęciach) gdzie kierujący pojazdem Skoda Octavia jadąc od strony m. Kalisz w kierunku m. Dziemiany nie dostosował należytej prędkości (bezpiecznej prędkości) do warunków panujących na drodze w wyniku czego stracił panowanie nad pojazdem doprowadzając do zderzenia się z jadącym z naprzeciwka pojazdem Mitsubishi Pajero

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-49-1024x464.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-50-1024x548.png
Na zdjęciu widok odcinka drogi w którym nastąpiło zdarzenie drogowe

Według kierującego Skoda Octavia – przyczyną tego zdarzenia drogowego były leżące w tym miejscu liście. Oświadczył tez że warstwa liści i nieświadomość zagrożenia i uznał że warstwa liści i nieświadomość zagrożenia pozwalała mu bezpiecznie kontynuować jazdę. Uznał że na takiej nawierzchni w powalczeniu z sytuacją wymagająca hamowania doprowadził do wypadku.  Zaskoczeniem dla niego było, że na drodze było dużo liści. W miejscu wypadku jest dużo drzew i krzewów liściastych. Wypadek był na zakręcie. Według kierowcy jechał on z prędkościa dopuszczalna administracyjnie w tym miejscu (50 km/h),



Wszelkie informacje dla kierujących pojazdami na w miejscu zdarzenia oraz na długich odcinkach poprzedzających – mogły by wskazywać że do zdarzenia tego nie powinno dojść – prawidłowe oznakowanie znakami drogowymi istniejących tam niebezpieczeństw (Zakręt oznakowany znakami pionowymi i poziomymi – linia ciagła jednostronnie przerywana, linia podwójna ciagła, tablice pionowe na poboczu wskazujące przebieg zakrętu)

Prawdopodobnie te wszystkie ostrzeżenia w postaci znaków drogowych przekonywały kierującego Skoda że kieruje pojazdem bezpiecznie w tym miejscu . Przypominam moja tezę z początku tego wpisu:

Śliska droga + liście jesienne najezdni + niebezpieczna prędkość = to okoliczności bardzo sprzyjające tragicznym zdarzeniom drogowym. Październik to faza kulminacyjna . Nawet oblodzenie i śliskość pośniegowa w okresie zimowym nie zaskakuje w takim stopniu.

Kierujacy mimo że widział liście na poboczu, na jezdni – to jednak uznał że prędkość w tych warunkach jest bezpieczna i jak sam mówił być może nie miał świadomości zagrożenia z powodu zalegajacych na jezdni liści i innych jesiennych zanieczyszczeń w otoczeniu drogi

Już ku przestrodze na przyszłość na kolejne okresy jesienne oraz na podstawie moich wieloletnich doświadczeń – chciałbym przypomnieć kierującym źe dróg takich jak ta droga wojewódzka oraz dróg o jeszcze niższym standardzie (powiatowe , gminne) jest na pomorzu ale także w kraju bardzo dużo. Liście i inne rodzaje nieczystości zalegajace na drogach to ogromne zagrożenie dla kierujacych pojazdami. Z pewnościa jest wiele kierujących którzy tak jak ten opisany w zdazreniu nie maja świadomości z tych zagrożeń dlatego pozwolę sobie przypomnieć:

Na drogach wysokiej kategorii i o dużym natężeniu ruchu (autostrady, drogi ekspresowe i szybkiego ruchu) takich warunków ja te na zdjęciach w niniejszym wpisie raczej nie zobaczymy bo drzew liściastych na poboczach raczej nie ma a jeżeli nawet zdarza się – to pęd dużej ilości pojazdów po prostu zmiecie nieczystości i liście. Na drogach jak opisywane w zdarzeniu – wąskich a często z bardzo uszkodzonymi nawierzchniami, o dużej ilości nieodpowiednio wyprofilowanych zakrętach (często następujących jeden po drugim lub w lewo i w prawo) – gdzie natężenie ruchu jest małe a prędkości nakazane lub realizowane – niskie – nie dochodzi do szybkiego “posprzątania” nawierzchni przez pęd powietrza jadących pojazdów w warunkach mokrej jezdni lub padającego deszczu czego skutkiem jest zaleganie większej lub mniejszej warstwy liści i innych zanieczyszczeń na jezdni. Warstwa ta zatrzymuje się na nierównościach jezdni, zostaje rozjeżdżana przez pojazdów lob rozkladajaca się naturalnie na mokrym podłożu – już po krótkim czasie tanowi sliska maź – przylgajaca do jezdni na której poajzd nieumiejętnie kierowany szczególnie na zakrętach traci przyczepność z podłożem ,wpada w poślizg i przemieszcza się według praw fizyki a nie zamiarem kierującego a kierujący traci panowanie nad pojazdem nie majac wpływu na przemieszczanie się pojazdu. Tak jak miało to miejsce w opisanym zdarzeniu drogowym

Uważajmy więc na drogach o stanie opisanym w zdarzeniu. Prawda która pozwoli uniknąć zdarzenia w takich i podobnych okolicznościach jest oczywista:

Prędkość ustalona administracyjnie przez zarządcę drogi – nie oznacza prędkości bezpiecznej, bo może nie przewidywać sytuacji skrajnych mogących realnie na danym odcinku wystapić realnie lub sytuacje takie występować mogą w różnych okresachmiesiaca, pory dnia itp .To kierujący ocenia na danym odcinku, w rzeczywistych warunkach stopień różnych zagrożeń i na tej podstawie sam ustala prędkość na konkretnych odcinkach drogi. Na odcinku o prędkości administarcyjnie ustalonej na 90 km/h – bardzo często prędkość bezpieczna która ustalić powinien kierujący może oscylować nawet w granicach 20 km/h ( lód na jezdni, roboty drogowe, zdarzenie drogowe, akcja ratownicza itp.)

Jak zobaczymy taka drogę – nawet w warunkach pięknych jesiennych widoków i kolorytów jesiennych liści na drzewach – najpierw oceńmy czy nie należy zmniejszyć prędkości jazdy.

Już za kilka dni w takich warunkach często podróżować będą tysiące kierujących w drodze na groby swoich bliskich.

Uważajmy – bo lepiej dojechać 20 minut póżniej niż 20 lat za wcześnie ( jako ostatni raz)

Możliwość komentowania Jesienne liście – to koloryt jesieni ale na drzewach. Jak spadną na jezdnię – to może być bardzo niebezpieczne w ruchu drogowym. została wyłączona
Facebook
Facebook