
Rewolucja śmieciowa od 2020 roku widziana okiem Pani Wójt Gminy Słupsk Barbary Dykier – pytamy jednak publicznie o szczegóły
Odpowiedź Pani Wójt na wpis (poniżej) dot. wątpliwości w sprawie “rewolucji” w odpadach 0d 2020 roku
Dziękuję za szybka odpowiedz, i choć wątpliwości pozostały – to być może dla innych mieszkańców gminy wyjaśnienia sa wystarczające.
Pocieszająca jest informacja Pani Wójt że ” władze gminy i podmiot administrujący systemem zbiorki odpadów dołoży wszelkich starań aby rzetelnie i wyczerpująco poinformować mieszkańców o zmianach wprowadzonych od 2020 roku”
Własnie ta okoliczność w moim wystąpieniu budzi największe obawy bowiem rok 2020 już puka do naszych drzwi. O zebranaich sołeckich w moim piśmie wspomniałem i na pewno nie wyczerpywały one znamion konsultacji społecznych w sprawie tak ważnego problemu nazwanego przez Panią “rewolucją” w odpadach. Dobrze że w swojej świadomości ufa Pani że wszystko będzie dobrze o czym świadczy ostatnie zdanie pisma :“Ja w przeciwieństwie do Pana nie zakładam że nowe obowiązki spowodują że mieszkańcy będą zaśmiecali tereny leśne . Po prostu wierzę w mądrość lokalnej społeczności i jak dotąd nigdy się nie zawiodłam” . To brzmi jak slogan w sytuacji gdy po zlikwidowaniu ogólnych kontenerów na segregowane odpady w gminie ilość odpadów w lasach, na polach, w rowach wzrosła znacznie i tak jest do dziś. Na wspomnianym przez Panią sołeckim zebraniu w Siemianicach podniosłem ten problem wnioskujac o monitoring tych zaśmiecanych terenów. Czy więc definicja wiary pani Wójt co do madrości mieszkańców w tym konkretnym zakresie na tym polega? Ponadto ta wiara w mądrość niekoniecznie w każdym przypadku jest odwzajemniona.
Odpowiedz Pani Wójt Barbary Dykier z dnia 16.12.2019 roku na wątpliwości w sprawie “rewolucji” w gospodarce odpadami



Raczej niechciany i mocno niedopracowany, nie doinformowany prezent Pani Wójt Barbary Dykier na Mikołaja dla mieszkańców gminu Słupsk. Niekoniecznie to tylko prosty obowiązek wykonania ustawy przez samorząd gminny. Sami przeczytajcie

Pani
Pani Barbara Dykier – Wójt Gminy Słupsk
Siemianice 8.12.2019
W sobotę 7.12. 2019 roku ( Spóźniony prezent od Mikołaja – raczej z kategorii tych niechcianych ) mieszkańcy otrzymali informację, kolorową ulotkę i deklaracje do wypełnienia a wszystko w sprawie groźnie brzmiącej na wstępie ulotki „Rewolucji śmieciowej od 2020 roku”. Tylko pozornie ulotka i informacja robią wrażenie pełnej informacji , co nas czeka w związku z ta rewolucją choć w żadnym akcie prawnym : ustawie, rozporządzeniu , uchwale Rady Gminy o rewolucji raczej się nie wspomina . Rewolucja się zawsze źle kojarzy i czyni istotne obawy w świadomości grupy społecznej do której takie informacje się kieruje. Przede wszystkim Pani Wójt już na początku ulotki upewnia mieszkańców że ta rewolucja to rewolucja wynikająca z ustawy a samorząd tylko ma ustawowy obowiązek wdrożenia jej w życie. (obligatoryjnie).
Nie jest to niestety prawdą bo jak zwykle ustawa określa ogólne ramy natomiast istotne prerogatywy i uprawnienia kieruje na szczebel samorządowy, choćby metodykę naliczania opłat (za osobę, za gospodarstwo, a może od zużycia wody i t p). wysokość tych opłat także podwyższonych – nie kar jak w ulotce do mieszkańców) .
Ulotka opatrzona takim właśnie „rewolucyjnym„ tytułem – moim zdaniem absolutnie świadomie mająca wywołać odruch strachu i pośpiesznego podpisania deklaracji „śmieciowej” – a potwierdzeniem tego jest punkt 1 tej ulotki którzy brzmi że: „Od nowego roku wprowadza się konieczność segregowania odpadów i bardzo duże kary za nieprzestrzeganie (dwukrotność opłaty podstawowej).
W rzeczywistości nie ma bezwzględnego obowiązku segregowania odpadów ani też nie ma żadnych wysokich kar za niesegregowanie w trybie egzekucyjnym w administracji lecz istnieje możliwość niesegregowania odpadów a konsekwencja niesegregowania są ustawowe podwyższone opłaty nie mające nic wspólnego z karą w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji.
W związku z punktem 1 ulotki (wyżej) stawiam Pani Wójt pierwsze pytanie:
1.Jaki był cel wprowadzenia społeczności gminnej w błąd poprzez stwierdzenie konieczności segregowania odpadów i bardzo dużych kar za nieprzestrzeganie. (dwukrotność opłaty podstawowej)
Nie ma w przepisach prawnych pojęcia „wysokich kar za niesegregowanie”, nie ma też jednoznacznego stwierdzenia „konieczności segregowania odpadów” o czym świadczy poniższy zapis uchwały własnej gminy Słupsk
Dla przypomnienia przytoczę Pani Wójt paragraf trzeci gminnej uchwały nr NR XIV/142/2019 RADY GMINY SŁUPSK z dnia 16 października 2019 r.
Jest natomiast w Ustawie ale też w uchwale gminnej Rady zapis o podwyższonej opłacie za niesegregowanie odpadów .
§ 3. Ustala się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstwa domowego jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania i odbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny w wysokości:
1) 34,00 zł – gospodarstwo domowe jednoosobowe,
2) 62,00 zł – gospodarstwo domowe dwuosobowe,
3) 84,00 zł – gospodarstwo domowe od 3 do 4 osób,
4) 120,00 zł – gospodarstwo domowe od 5 do 6 osób,
5) 140,00 zł – gospodarstwo domowe powyżej 6 osób.
W przesłanej mieszkańcom przy ulotce informacji ten paragraf 3 nie został umieszczony podczas gdy umieszczono paragrafy 2 i 4 z uchwały gminnej dot. podstawowych stawek i stawek obniżonych o 15 % przy kompostowaniu.
Pominięta informacja o podwyższonych opłatach w przypadku nie segregowania ma dla mieszkańców fundamentalne znaczenie bo zanim wypełni się deklarację (dołączoną do ulotki) to trzeba wiedzieć nie tylko o wysokości podwyższonych opłat ale także o metodyce ich stosowania tym bardziej że pani Wójt podała informacje że będą bardzo wysokie kary za niesegregowanie co przez większość mieszkańców potraktowano jako kary w trybie egzekucyjnym w administracji co oczywiście według ustawy na którą powołuje się Pani Wójt nie jest prawdą.

Stawiam Pani Wójt drugie pytanie.
2.Dlaczego w tak istotnej sprawie tuż przed wdrożeniem ustawy i uchwały Rady Gminy w życie – podano mieszkańcom niepełne i nieprawdziwe informacje zarówno w ulotce jak też informacji dodatkowej do tej ulotki – które w konsekwencji w tak krótkiej perspektywie czasowej do wdrożenia nowych przepisów i ogromnej logistyki do wykonania przez każdego mieszkańca mogą prowadzić do podejmowania decyzji nieprzewidzianych i nie uwzględniających wszystkich okoliczności.
3.Dlaczego w tak ważnej sprawie nazwanej przez władze gminy w oficjalnym dokumencie (ulotce) jako rewolucja śmieciowa- nie potraktowano w sposób adekwatny do tej rewolucji – konieczności szerokiego informowania mieszkańców gminy przez fachowcówi i urzędników z odpowiednim wyprzedzeniem – tym bardziej Ustawa weszła w życie 6 września 2019 roku, Uchwała Rady Gminy w tej sprawie podjęta została 16 października 2019 roku. Dlaczego Radni Gminy Słupsk nie włączyli się do kampanii informacyjnej na spotkaniach z mieszkańcami). Krótka Informacja Pani Wójt w tej sprawie przy okazji zatwierdzenia funduszu sołeckiego na 2020 rok nie wyczerpała znamion konsultacji społecznych w tak ważnej „rewolucyjnej” sprawie bo miała dotyczyć tylko sprawy funduszu sołeckiego. Moim zdaniem w tak ważnej sprawie nie było konsultacji społecznych o których mowa w ustawie o samorządzie gmin.
Pani Wójt z pewnością wydając taką ulotkę jest przekonana że będzie ona przeciętnego mieszkańca gminy świętością jak książeczka do nabożeństwa i że każdy przyjmie zawarte tam informacje bez dyskusji i że z treścią tego dokumentu dyskutować się nikt nie odważy.
Na spotkaniach konsultacyjnych z mieszkańcami z pewnością podnoszono by inne wątki „rewolucji śmieciowej” które mieszkańcy dostrzegli dopiero po otrzymaniu informacji i ulotki na 3 tygodnie przed wdrożeniem ustawy i uchwały w życie.

Niektóre z nich stawiam poniżej:
4.Pani Wójt poinformowała że ustawodawca zabronił dopłat z budżetu gminy do gospodarki odpadowej. W oparciu o jakie dane określono wysokość opłat dla mieszkańców gminy po uwzględnieniu nowego stanu prawnego od 2020 roku? Czy określenie tych opłat przed złożeniem deklaracji „śmieciowych” które dotarły do mieszkańców tuż przed wejściem w życie nowego prawa jest wartością doszacowaną o małym marginesie błędu. Czy także był możliwy do oszacowania obowiązkowy ustawowy wskaźnik segregacji odpadów w sytuacji braku deklaracji na rok 2010? Co się stanie, w przypadku gdy opłaty „śmieciowe” w danym roku nie zostaną zbilansowane z kosztami odbioru i zagospodarowywania tych odpadów (kto pokryje różnicę w stosunku do opłat z deklaracji.? Czy ewentualna nadwyżka opłat za odpady wpływająca do budżetu gminy (większe wpływy z opłat niż obsługa wywozu i zagospodarowania) wprost zasili budżet gminy bez wskazania strumienia wydatkowania tej kwoty, czy też zostanie wydatkowana na konkretnie określone w ustawach cele? Czy tez w następnym okresie nadwyżka ta zostanie uwzględniona w wysokości opłat od mieszkańców?.
Przedstawiony w ulotce „szczegółowy opis segregacji odpadów z podziałem na frakcje” jest niezwykle skomplikowany i nie wierzę aby 40 procent gospodarstw domowych w sposób tam podany segregowało śmieci nawet jeżeli wcześniej złoży w gminie deklarację że taką segregację prowadzić będzie. To nie jest tylko sprawa przyzwyczajenia – to raczej sprawa dużego czasochłonnego zaangażowania domowników i praktycznego segregowania odpadów w trzech miejscach : w pomieszczeniach mieszkalnych (których nieraz brakuje) , w pojemnikach zewnętrznych oraz w PSZOK-ach.
Nie mam wątpliwości, że ewentualna niemoc i brak możliwości logistycznych z jednoczesnym strachem przed ujawnieniem złego segregowania przy złożonej deklaracji w konsekwencji doprowadzi do gromadzenia odpadów w lasach, parkach, na polach itp . Jakie kary przewiduje ustawa i uchwala Rady Gminy za gromadzenie odpadów właśnie w tych miejscach?
Na podstawie art. 7 i 77 KPA oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej – proszę o udzielenie odpowiedzi na postawione w niniejszym wystąpieniu pytania i wątpliwości.
Zbigniew Wiczkowski
Siemianice ul . Akacjowa 22


