Redaktor Słupskiej Redakcji Radia Koszalin Mariusz Brokos pyta w swojej audycji osoby odpowiedzialne za organizację ruchu na obwodnicy “Czy obwodnica słupska jest bezpieczna” w kontekście ostatniego bardzo tragicznego zdarzenia drogowego z 19.01.2020.

Poczułem się wywołany do skomentowania tez zawartych w tej audycji z Już w następnych dniach . zapraszam na strony mojego bloga

W marcu 2015 roku moja ekspertyza pt.“Niebezpieczna obwodnica – prawda czy mit” w zakresie słupskiej obwodnicy skierowana zostaje do policji, do Prezydenta Miasta , do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych do regionalnych szefów samorządów i lokalnych redakcji gazet, radia i telewizji . Potem były moje wnioski do Zespołu BRD przy Prezydencie Miasta Słupska , od 2018 roku moje kolejne wnioski po kolejnych tragicznych wypadkach drogowych. W międzyczasie od 2015 roku wymiana pism pomiędzy mna a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Ostatnio od ponad roku publikacje w tej sprawie na moim blogu www.bezpiecznienadrogach.pl. Po tragicznym zdarzeniu z 19,01.2019 roku moich kilka wpisów przypominających że niekoniecznie tylko po stronie kierujący pojazdami leży przyczyna coraz większej ilości tragicznych zdarzeń w krótkim 10 letnim okresie eksploatacji tej obwodnicy.

28.stycznia 2020 roku jako skutek kolejnego dramatycznego wypadku na obwodnicy z dwoma śmiertelnymi ofiarami – tematem zajał się redaktor Mariusz Brokos ze słupskiej Redakcji Radia Koszalin .

Z dużym zdziwieniem nawet z zaskoczeniem wysłuchałem niektórych wypowiedzi do mikrofonu redaktora Mariusza Brokosa – przedstawicieli GDDKiA z Gdańska jako zarządcy tej drogi oraz przedstawiciela Wydziału Ruchu Drogowego słupskiej Policji w audycji z 28.01.2020 roku z pytanie w tytule audycji “Czy słupska obwodnica jest bezpieczna” W następnych dniach skomentuję treści zawarte w tej audycji w kontekście mojej kilkuletniej batalii o poprawę bezpieczeństwa na tej obwodnicy.

Głos Pomorza GP 24 dniu 21 04 2015 r donosił:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zabiera się za wiosenne porządki. W ramach zaplanowanego na maj odświeżania znaków poziomych, chce wprowadzić zmiany, które mają przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa na słupskiej obwodnicy. Chodzi o przedłużenie linii ciągłej na kilku fragmentach słupskiej obwodnicy.

– Szczególnie na łukach i w tych miejscach, gdzie może być gorsza widoczność – mówi Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA. – Do takich wniosków doszliśmy po ostatnim objeździe dróg, który miał miejsce jesienią. Nasi specjaliści rozmawiali również ze słupską policją. Na razie czkamy na zatwierdzenie projektu. Zmiany zgodnie z założeniami zostaną wprowadzone do końca przyszłego miesiąca.

Nie brakuje jednak głosów, które do kwestii bezpieczeństwa na obwodnicy podchodzą radykalniej. Mowa o biegłym sądowym Zbigniewie Wiczkowskim i szefie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Słupsku. W swoim raporcie na ten temat z marca tego roku (dokument trafił do GDDKiA) wskazuje na drastyczne, czołowe zderzenia drogowe, w których kilkadziesiąt osób zostało rannych w tym jedna śmiertelnie. Jego zdaniem poważnym problemem jest brak rozdzielonych kierunków jazdy na jednojezdniowych odcinkach obwodnicy. W sumie to 6 km drogi między węzłami, w pobliżu których obwodnica rozszerza się do dwóch pasów w każdą stronę.

– W tej sytuacji podstawowym zadaniem do realizacji przez zarządcę drogi powinno być całkowite odseparowanie od siebie przeciwnych kierunków jazdy poprzez linię podwójną ciągłą – wnioskuje w raporcie Wiczkowski. Zauważa też, że to zmusiłoby kierowców do powstrzymania się od wykonywania manewrów wyprzedzania. Ciągła na całej długości spowolniłaby też ruch i wyeliminowałaby zderzenia czołowe. Nie zmniejszyłaby też radykalnie czasu przejazdu.
Takich zmian GDDKiA wprowadzać jednak nie zamierza. Jak informuje Piotr Michalski, dyrekcja uważa, że nie ma takiej potrzeby. Ciągła na całej długości uniemożliwiłaby wyprzedzanie.
Słupska obwodnica to istniejący odcinek przyszłej drogi ekspresowej numer 6, która ma przeciąć Pomorze do 2020 roku. Na razie opracowywane są koncepcję dla tej najważniejszej inwestycji komunikacyjnej dla regionu.

Dziś obwodnica jest dwujezdniowa tylko w obrębie węzłów. Docelowo ma mieć po dwa pasy na całej długości.Dopiero wówczas kierunki ruchu będą oddzielone barierami.

Możliwość komentowania Redaktor Słupskiej Redakcji Radia Koszalin Mariusz Brokos pyta w swojej audycji osoby odpowiedzialne za organizację ruchu na obwodnicy “Czy obwodnica słupska jest bezpieczna” w kontekście ostatniego bardzo tragicznego zdarzenia drogowego z 19.01.2020. została wyłączona