Wiosenne przesilenie na drogach?- “Siedem grzechów głównych”. Na pokutę i rozgrzeszenie może być za późno


Na pewno taka kategoria medyczna nie istnieje, ale jest to zespół medycznie nazwanych dolegliwości – jak się objawia w ruchu drogowym?

Moja ostatnia wizyta u lekarza związana była  z  ogólnie złym samopoczuciem : infekcją górnych dróg  oddechowych ale  niepokój mój wzbudzało ogólne kiepskie samopoczucie  jak senność,  znużenie, zasypianie   tuż po zajęciu miejsca w fotelu, a także  – co mnie bardzo zaniepokoiło – ciężkie powieki i tendencja do zamykania się oczu w czasie jazdy nawet na krótkich odcinkach.

Diagnoza lekarska  w sprawie infekcji, kaszlu i bólu gardła   oczywista – panująca epidemia  infekcji  górnych dróg oddechowych.

Diagnoza  lekarska w sprawie   ogólnie złego samopoczucia –  też całkiem oczywista –   ale dla mnie     trochę mniej oczywista a bardzo niekomfortowa  bo ogólna apatia powoduje niechęć do działania. Lekarz bez wahania stwierdził:

Wiosenne przesilenie

Choć w katalogu chorób trudno znaleźć taką kategorię choroby to z punktu widzenia objawów  można nazwać to zespołem kilku dolegliwości  z których każda ma swoją medyczną nazwę. 

Zapytałem jak można  zapobiegać takiemu stanowi żeby nie szkodzić sobie i  innym.

Odpowiedz  medyczna dla mnie była wyczerpująca  choć  WIOSENNE  PRZESILENIE     może powodować negatywne skutki w zależności  od tego  czym się zajmujemy .

Z racji prowadzonego przeze mnie  tematycznego bloga – oczywiście  najbardziej interesuje mnie wpływ WIOSENNEGO PRZESILENIA  (przełom zimy i wiosny) na wszystko to co jest związane z  ruchem drogowym a  więc interakcje pomiędzy uczestnikiem ruchu (piesi, kierujący) drogą  i pojazdem.  

Dynamika ruchu drogowego charakteryzuje się  sekundowymi zmianami różnych sytuacji i okoliczności w których może dojść do zagrożenia bezpieczeństwa w tym ruchu.

Znużenie okresem jesienno- zimowym,  bardzo krótkim dniem i długą nocą,  minimalne  nasłonecznienie  organizmu powoduje  opisane wyżej niekorzystne reakcje  uczestnika ruchu drogowego.

 Znane mi statystyki  (z opinii biegłego sadowego i praktyki zawodowej ) potwierdzają że w okresie WIOSENNEGO PRZESILENIA  (u progu wiosny)  rośnie  ilość   zdarzeń drogowych  także tych najbardziej tragicznych  w proporcji do  atrakcyjniejszych pór i okresów rocznych z punktu widzenia fizjologii  i psychologii  człowieka.

1.Rośnie  ilość  tragicznych zdarzeń drogowych  – bo warunki atmosferyczno drogowe  i wydłużająca się pora dzienna prowokują  do radykalnego wzrostu średniej prędkości ruchowej pojazdów  – a  zabija na drodze przede wszystkim prędkość.

2.Rośnie ilość tragicznych zdarzeń drogowych   – bo   oto motocykliści mimo  niesprzyjających  warunków pozimowych (dużo  dziurawych odcinków dróg z powodu przełomów zimowych,   niskie temperatury  jezdni itp.) – ruszyli na drogi niczym na tory wyścigowe tory motocyklowe siejąc postrach dla innych uczestników ruchu.  Jeżdżą z  nadmierną prędkością  mimo małego doświadczenia lub  niewielkiego doświadczenia.

Już dwa tygodnie wcześniej w czasie  ogrodowych prac wiosennych ryk tych motocyklowych maszyn przez wiele godzin   budził strach i oburzenie  wielu mieszkańców i uczestników ruchu przy absolutnej bierności organów kontroli ruchu rogowego.

Niemal w tym samym czasie  poczyniłem wpis na moim blogu  pt. Wczesno wiosenna myśl ogrodowa o sezonowej, motocyklowej śmierci na drodze.  Namawiam do odszukania tego wpisu w kategorii bezpieczeństwo ruchu drogowego.

3.Rośnie ilość tragicznych zdarzeń drogowych  – bo oto niedzielni albo letnio –  sezonowi  kierujący  wydobyli swoje  często leciwe  i malej sprawności i  różnej maści (marki) maszyny ze stodół, garaży  albo wprost z  ulicy   nie eksploatowane przez  cały okres zimowy  czyniąc podobnie jak ci z punktu  pierwszego  zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

4. Rośnie ilość tragicznych zdarzeń drogowych – bo oto  wszyscy uczestnicy ruchu drogowego poczuli powiew  wiosennego powietrza i coraz   mocniej grzejącego słońca   a  większy entuzjazm z faktu widocznych wiosennych objawów    powoduje reakcje  wynikających z prawa drogowego. Jeżeli ten entuzjazm objawia się    wzrostowym wskaźnikiem   spożycia alkoholu a szczególnie  za kierownicą pojazdów  to właśnie jest wynik   tego elementu  WIOSENNEGO  PRZESILENIA .

5.Rośnie ilość tragicznych zdarzeń drogowych – bo oto  piesi uczestnicy ruchu drogowego niewiele przejmują się  obowiązkiem    używania    po zmierzchu z elementów odblaskowych na odzieży w czasie poruszania się  poza obszarem zabudowanym czy też poruszania się  właściwą stroną drogi lub poboczem.

6.Rośnie  ilość tragicznych zdarzeń  drogowych – bo  kierujący pojazdami   używają na  kołach swoich samochodów  ogumienie przeterminowane, nadmiernie zużyte  lub niedostosowane do aktualnego sezonu w roku.

7.Rośnie  ilość tragicznych   zdarzeń drogowych –  bo kierujący pojazdami śpiesząc  do pracy  w ciemnościach poranka  nie posiadają  wystarczającej świadomości o tym że pieszy a szczególnie ten najmniejszy i najsłabszy (dziecko) uczestnik ruchu  zupełnie postrzega rzeczywistość i jego otocznie a wręcz nie  posiada  wystarczającej świadomości   ograniczenia widoczności pieszego ze strony kierującego w światłach pojazdu.

Kierujący pojazdami  i inni uczestnicy ruchu drogowego  szczególnie w  okresie  WIOSENNEGO   PRZESILENIA   muszą    zachowywać zwiększoną ostrożność i czujność  szczególnie w  wymienionych wyżej 7 obszarach zagrożeń.

Ad.1. Pewnie  nie jest możliwa   samoistna   zmiana   świadomości  kierujących  pojazdami że  to głownie  nadmierna prędkość na drodze zabija. Tej świadomości należy w większym wymiarze uczyć już na etapie edukacji przedszkolnej i szkolnej  a na etapie dorosłego życia  wyłącznie poprzez bezwzględne egzekwowanie  prawa w zakresie przestrzegania bezpiecznych prędkości. Właśnie  u progu wiosennego drogowego entuzjazmu i rogowego piractwa organy kontroli drogowej winny  wykazać się  wzmożonymi kontrolami w zakresie przestrzegania prędkości ze szczególnym naciskiem na prędkość motocyklistów.

Ad.2. Ilość zdarzeń drogowych  z udziałem motocyklistów już u  progu  zimowo – wiosennego przełomu aż do pojawienia się typowo jesienno- zimowych warunków   jest w każdym roku ogromna.

Nie oznacza to że w każdym zdarzeniu  z udziałem motocyklisty – winę za wypadek ponosi kierujący jednośladem.

Faktem jest że  niewielkie gabaryty motocykla  ograniczają  mocno  możliwość dostrzeżenia motocykla tym bardziej    jadącego z prędkością niebezpieczną przez kierujących czterokołowcami.

Faktem jest że każde prawie  zdarzenie z udziałem motocyklisty jest dla niego tragiczne ponieważ   w kontakcie z czterokołowcami  nie jest on w ogóle  chroniony.

 Presja środowiska,   natężenie kontroli ruchu motocyklowego, likwidacja   okresowych zagrożeń  dla motocyklistów (dziury na jezdni po zimowych przełomach)  –  być może nieco ograniczą  zdarzenia tej grupie kierujących. 

Ad.3. Stan techniczny pojazdów poprawia się systematycznie  w związku z odmładzaniem floty samochodowej w Polsce w ogóle.  Jednak wciąż jest liczna grupa właścicieli i użytkowników pojazdów którzy za nic mają   stan techniczny pojazdu.   Badanie okresowe   potwierdzone w dowodach rejestracyjnych   są tylko fikcją bo często    stacja kontroli „nie widziała” takiego pojazdu na stacji kontroli. Bardzo często   pojazdy  bez wa żnych badań technicznych  jeżdżą po drogach  a prawdopodobieństwo   rzadkości kontroli drogowych pojazdów powoduje że niesprawne pojazdy    be badań długo jeżdżą  bezkarnie na drogach.

Prawo w tym zakresie zmieniło się ostatnio   na korzyść bezpieczeństwa ale  instytucje kontroli drogowej muszą to zmienione prawo egzekwować a wskaźnik pojazdów bez ważnych pojazdów w ruchu drogowym musi się istotnie zmniejszyć.

Ad.4. Prawo dotyczące konsekwencji  kierowania pojazdem po spożyciu alkoholu lub narkotyków  znacznie w ostatnim okresie zostało zradykalizowane. Jest to dobre narzędzie dla  wymiaru sprawiedliwości. Jednak zanim taki kierujący stanie przed obliczem sądu – musi  zostać  ujawniony na drodze za kierownicą w takim stanie.

Czy także   organy  ścigania a przede wszystkim organy kontroli ruchu drogowego   wykonają swoją pracę w kierunku ujawniania coraz większej ilości kierujących po użyciu alkoholu lub  narkotyków?

Ad.5.Prawne od niedawna  zobowiązanie pieszych  do  używania elementów odblaskowych   na  odzieży   w określonych prawem warunkach   tak naprawdę pozostało głownie w sferze  teorii  tak jakby potwierdzało  wynik ogromnego sporu legislacyjnego w trakcie procedowania ustawy co do tego czy przepis ten jest potrzebny czy też nie. Moim zdaniem jest potrzebny bardzo a  organy kontroli ruchu drogowego muszą   po prostu reanimować ten przepis w praktycznych warunkach ruchu drogowego.

Ad.6. Dobre ogumienie i zgodnie z obowiązującymi normami to prawie pewność co do  tego że pojazd samoistnie  nie  u traci  przyczepności na drodze i   toru jazdy oczekiwanego przez kierującego.

Wprowadzenie tzw. ogumienia sezonowego (zimowego i letniego) znacznie podwyższyło koszty eksploatacji pojazdów a tym samym znaczna grupa właścicieli i użytkowników pojazdów po prostu eksploatuje pojazd na ogumieniu przestarzałym, lub zużytym po eksploatacji  na innym pojeżdzie (często powypadkowe). Często ogumienie  pozostaje niezmieniane  mimo że skończył się sezon dla tego ogumienia.

Moim zdaniem należało by powrócić do produkcji i eksploatacji głownie  ogumienia   uniwersalnego wielosezonowego, tym bardziej że prawo u nas nie wymaga  eksploatacji ogumienia sezonowego adekwatnie do pory roku.

Będzie z pewnością taniej ale też bezpieczniej.

Ad.7.Poczucie i świadomość  silniejszego  uczestnika ruchu wobec tego  słabszego musi być powszechna nawet gdyby   opór tej materii  wymagał ostrych konsekwencji  karnych i finansowych .Organy ścigania, organy kontroli ruchu drogowego oraz organy wymiaru sprawiedliwości mają w tym zakresie wiele do zrobienia.

Drogi współuczestniku ruchu drogowego – wyrzuć ze swojej świadomości przekonanie o Twojej nieomylności na drodze i Twojej dominacji nad innymi uczestnikami ruchu drogowego. Wielu też tak myślało i nie dane im było i już nie będzie – zweryfikować ich błędnej świadomości.

Możliwość komentowania Wiosenne przesilenie na drogach?- “Siedem grzechów głównych”. Na pokutę i rozgrzeszenie może być za późno została wyłączona