
Życie po zarazie. W Polsce, Europie i na Świecie. Już nic nie będzie takie – jak przed zarazą. Niekoniecznie lepsze. Organy Polskiego Państwa jak dotychczas radzą sobie z tym ciężarem w dobrze pojętym interesie naszego społeczeństwa. Jednak droga do normalizacji – bardzo daleka


Dziś Sejm kontynuuje 10. posiedzenie, podczas którego m.in. odbędą się głosowania nad obywatelskimi projektami dotyczącymi zaostrzenia ustawy aborcyjnej oraz pozwolenia na udział dzieci w polowaniach. Posłowie, zgodnie z obowiązkiem zasłaniania twarzy, noszą maseczki, choć niektórzy ściągają je na mównicy sejmowej.

Unia Europejska w sytuacji kryzysu zdrowotnego i następstw tego kryzysu tj kryzysu ekonomicznego miała i ma wyjątkową okazję by zrehabilitować się społeczeństwom członkowskim i wyprzedzać działania koordynacyjne w celu ograniczenia tych negatywmych skutków. Nic z tego. Państwa członkowskie które mocą dekretów akcesyjnych w momencie wstępowania do Unii oddały część swoich narodowych spraw w ręce Urzędników Unijnych – pozostały w momencie przewidywalnej epidemii rzeczywistymi sierotami bez opieki matki Unii która jak dotychczas uczy się pracy parlamentu europejskiego w warunkach wszędobylskiego i niewidocznego Koronawirusa w systemie zdalnym z pozycji wygodnych foteli we własnych domach lub w hotelowych zaciszach. Pewnie będą w takim trybie radzić jak sypnąć trochę pieniędzy państwom pamiętając o politycznym podporządkowaniu na zasadzie posłuszeństwa podległych państw. Absolutna bezradność Unijna jest bardzo głęboka a nawet wiecej- dalej robia to co lubią- straszą i niszcza państtwa członkowskie (głównie wciąż te same w tym Polskę) wchodząc brutalnie w ich prawa.

W glosowaniu za przystąpienie do Uni Europejskiej oddalem głos na nie przede wszystkim z jednego powodu (dośc mocno dyskutowanego w kampanii wyborczej) tzn z powodu jednego zapisu zrzekniecia się awoich narodowych praw na Rzecz eirokratów w istotnej częsci ważnych spraw i decyzji. Wyciagnalem z tej dyskusji właściwy wniisek i bylem przeciw. Dzis glówny problem Unii wobec państw czlonkowskich na tym własnie polega. Wiecej władzy dla eurokratow unijnych poorzez finansowy szantaż. Ja nie mam watpliwoscì że na bazie pandemii i po pandemii a przed ewentualnymi kolejnymi pandemiami i róznymi zarazami- licxna grupa państw będzie domagała sie skutecznego przeorganizowania Unii pod grożbaa jej opuszczenia
TEZA OGÓLNA
Widoczny ja zdjeciu tytułowym potężny-największy i jedyny taki na świecie samolot AN – tuż po wylądowaniu na Warszawskim lotnisku im Fr. Chopina (Z CHIN -DO POLSKI) w samo południe 15 kwietnia roku pańskiego 2020 z transportem medykamentów do walki z jedynym tego rodzaju – morderczym KORONAWIRUSEM WIDOCZNYM NA TYMŻE ZDJECIU Z SAMOLOTEM obok tego kolosa przestworzy – pozostanie dla spoleczemstwa polskiego symbolem walki DAWIDA z GOLIATEM. W tym momencie niestety cały swiat przegrywa walkę z tym nierozpoznanym, niewidocznyn, mikroskopijnym “Dawidem” siejacym strach i śmierć na wszystkich kontynentach i niemal we wsystkich krajach świata.
Ten obraz poteżnego samolotu ktory w zamyśle jego konstruktorów przeznaczony także do transportu i wynoszenia statków kosmicznych na orbity okołoziemskie i ktory miał być ogromnym wzorcem swiatowego postępu i technologii w konfrontacji na tym samym zdjeciu z obrazem Koronawirusa – stał się w tym momencie dla rzekomo rozwiniętego pod każdym wzgłędem społeczenstwa (w jego oczywiście świadomosci) – dowodem na to ze w ostatecznym rozrachunku , w swoim cywilizacyjnym rozwoju jest ogniwem slabym w swietle podobnych jak ten aktualny -kataklizmow sterowanych pewnie przez samego stwórcę ( to oczywiscie z mojego punktu widzenia – wierzacego w Boga i dośc prosto myślacego człowieka ) mimo że nikt nie zna oblicza i mozliwości Stwórcy świata, może wszechswiata,może wielu galaktyk… Oczywiscie jako wierzacy – nie traktuje tek tezy w kategirii zemsty czy tez kary Wszechmocnego bo inaczej byłbym słabej wiary.
Ten wpis na moim blogu wbrew pozorom- jednak mocno jest osadzony w tym samym profilu jak nazwa bloga -będę w miare rozwoju sytuacji rozwijał, kontynuował i zadawał pytania choć wiem że wiekszosć z nich pozostanie bez odpowiedzi…
Ten kryzys jest wyjątkowy – bo ma podłoże zdrowotne dużej populacji społeczeństw całego świata – i z tego względu trudne są do przewidzenia skutki tego kryzysu a nawet nie wiemy jeszcze jak długo zagrożenie dla stanu zdrowotnego z tego powodu będzie trwał. Pewnie drogi wychodzenia z tego kryzysu będą zupełnie inne niż te jakie były u podstaw wcześniejszych kryzysów gospodarczych o podłożu ekonomiczno- finansowym lub politycznym.

Poszczególne kraje w zależności od tego jak zostaną ostatecznie dotknięte tym kryzysem – będą szukały niestandardowych sposobów radzenia sobie w okresie pokryzysowym. Oczywiście korporacje polityczne i unie gospodarcze w których wiele państw jest zorganizowanych z pewnością nie będą w stanie istotnie pomagać w wychodzeniu z kryzysu.

Jako ekonomista transportu i w dużej mierze praktyk w zarzadzaniu firmami transportowymi – wiem dobrze że pokryzysowa organizacja transportu i komunikacji będzie miała istotny wpływ w zakresie podniesienia się gospodarki , albo jeszcze większego pogrążenia gospodarki.
Czy wielkie przedkryzysowe korporacje o zasięgu międzynarodowym w podstawowych elementach gospodarki jak transport, produkcja żywności, przemysł motoryzacyjny i jeszcze inne dziedziny przetrwają albo czy też się umocnią i zupełnie zdominują krajowe gospodarki – od tego zależy czy mniejsze i słabsze kraje zdołają powrócić do sytuacji z przed kryzysu.

Taka organizacja jak Unia Europejska w tym zakresie nie będzie miała wiele do powiedzenia bo z założenia nie ingeruje w podstawowe elementy gospodarki rynkowej państw członkowskich. Z pewnością łatwiej będzie państwom które miały silne podstawy ekonomiczne i dobrą sytuację budżetową przed pandemią.
Walka ekonomiczna mniejszych z większymi jest moim zdaniem nieuchronna.
Polacy jako kraj niestety w ramach obowiązujących reguł prawnych będzie w sytuacji trudnej ale Polacy jako zbiorowość będzie w stanie przeciwstawiać się korporacjom w zakresie eliminacji polskich firm w tym bardzo wyspecjalizowanych firm transportowych z rynku chroniąc w ten sposób tysiące miejsc pracy Polaków i żródła ich utrzymania.
Takim widcznym elemntem dominacji międzynarodowych korporacji i sieci handlowych będzie odzyskanie z wszelką cenę poziomu produkcji a następnie produktów w sieciach rozsianych po Europie i świecie – niestety także w drodze znacznie obniżonych cen usług i wyrobów zagrażając nawet tym lokalnym , krajowym firmom które kryzys z trudem przetrwały – niejednokrotnie przy finansowym i organizacyjnym wsparciu państwa.
Upadek krajowych firm produkcyjno usługowych – to nieuchronny łańcuch dezorganizacji i upadku firm transportowych – słusznie nazywanych „nerwem gospodarki”
Możliwości ochrony polskich firm przed upadkiem .


Same apele tak jak w tej chwili o ratunek dla polskich firm poprzez
kupowanie
wyłącznie polskich produktów i usług w ramach
narodowego patriotyzmu i odwoływanie
się do indywidualnych sumień
Polaków to o wiele za mało w tym mocno
komercyjnym – poprzez uczestnictwo w organizacjach gospodarczych europejskich i światowych – gdzie
istotnym bardzo warunkiem nabywania usług i kupowania produktów jest po prostu niska cena przy niekoniecznie
wysokiej jakości.

Oprócz dużej aktywności polskich środków przekazu – co się już dzieje – aby świadomość korzyści większości obywateli z nabywania tego co polskie i rodzime była powszechna a przede wszystkim społecznie uzasadniona – tj ochrona miejsc pracy i żródeł utrzymania Polaków – nawet w sytuacji gdy przejściowo ( przeważnie nieuczciwie) – sieci i korporacje poza polskie kuszą niskimi cenami .
Wszechobecna musi być informacja – wspierana przez organizacje państwowe – jak kupować i jak rozpoznawać produjkty i usługi krajowe . Informacja dotycząca rozpoznawania kodu państwa porducenta – to o wiele za mało.

