Pełnoprawny i pełnosprawny uczestnik ruchu drogowego ze swoim pełnoletnim i na pierwszy rzut okiem w pełni sprawnym samochodem osobowym Fiat-126p

Ten pojazd spotkałem w dniu 4.06.2020 roku na parkingu przy słupskim cmentarzu – w żadnym przypadku proszę nie kojarzyć tego faktu i miejsca z wiekiem pojazdu czy też jego właściciela. Zważywszy że ostatnie pojazdy z tego modelu wyszły z taśmy produkcyjnej fabryki w Tychach w 2000 roku można uznać że ten napotkany przeze mnie pojazd to zabytek, choć na numerach zabytkowych nie jest zarejestrowany choć za taki uznany w myśl przepisów może być pojazd wyprodukowany przed 1980 rokiem .

Obszedłem wokół pojazdu (dlugo to nie potrwało bo krótki). Lakier jak nowy, zarysowań jakby nie było, rdzy nie dostrzegłem. Można pogratulować właścicielowi choc stanu licznika nie znam a szkoda.

Samochód osobowy Polski fiat 126p ,   obiegowo zwany maluchem , (małym fiatem) – na licencji włoskiej produkowany w Polsce w latach 1973–2000 roku. Dla przypomnienia cena tego samochodu (po liftingu) odnotowana 23 września 1989 r. wynosiła od 20-23 mln zł (oczywiście w polskich złotych przed wymianą pieniędzy)

To prawda że inspiracją dla mnie do tego wpisu jest fakt że dawno już na naszych drogach nie spotkałem w ruchu drogowym takiego samochodu a sentyment jak u każdego posiadacza tego pojazdu z tamtych lat pozostał także w mojej świadomości i bowiem także i ja byłem posiadaczem takiego pojazdu

Po symbolach literowych tablicy rejestracyjnej nie ma wątpliwości że ten pojazd w poprzednim systemie politycznym był marzeniem milionów POLAKÓW. Miliony Polaków w tym zakresie swoje marzenie spełniło. Dróg wejścia w posiadanie takiego pojazdu było kilka. Nie wystarczyło posiadanie gotówki na zakup w oficjalnie funkcjonującej cenie która z gospodarką rynkową a więc z realną wartością nie miała nic wspólnego

Dla młodszych uczestnik ruchu drogowego należy się informacja , w jaki sposób można było wejść posiadanie takiego pojazdu który był sparwca powszechnej i szybkiej motoryzacji naszego kraju, choć wygody w nim nie było.

Dystrybucja tego poajzdu byla całkowicie w rekąch urzędników oaństwowych za pośrednictwen państwowej sieci sklepó POLMOZBYT i Urzedów administarcji pastwowej .

Samochody na talony przyznawane jak to w systemie totalitarnym po tzw uważaniu, z uzasadnieniem potrzeb służbowych , rodzinnych . Wbrew pozorom najbardziej potzrebujący (osoby niepełnosprawne ) nie znajdowały się na liście priorytetów bo w minionym sytemie mininego okresu władza ukrywała osoby niepełnosprawne w swoich domach by szczycić sie spoełeczęństwem bardzo zdrowym. O likiwdacji barier dla niepełnosprawnych mowy nie było.

Książeczki samochodowe, jak książeczki mieszkaniowe były warunkiem powszechnym wieloletniego oczekiwania na pojazd a dokładne terminy odbioru f 126p nigdy znane nie były.

Kolejną formą możliwości nabycia takiego pojazdu był tzw eksport wewnętrzny zwany PEWEXEM. To oczywiście dla bogatych bo cena w stosunku do oficjalnej POLMOZBYTOWSKIEJ tu przekroczona była kilka razy. Oczywiście i tu kontrola państwa była rolą przewodnią.

Bardzo istotną formą sprzedaży i nabycia takiego pojazdu był tzw wtórny rynek na którym bardzo często samochody nabywane według priorytetowych hierarchii w cenach państwowych po opuszczeniu POLMOZBYTÓW osiągały wartość we wtórnym obrocie co najmniej dwukrotnie wyższą choć bardzo często pojazdy te w tym drugim obrocie były odbierane przez nabywcę drugiego obrotu wprost z POLMOZBYTU.

Ostatnia metoda kupna sprzedaży tego pojazdu w tamtym okresie to nieco podobna do wtórnego dzisiejszego rynku i zupełnie bez interwencji państwa. Po prostu samochody eksploatowane przez jakiś czas (nieważne w jaki sposób nabyte) były odsprzedawane na wolnym rynku (giełdach samochodowych) podobnie jak dziś w zależności od możliwości nabywczych klienta, od przebiegu, od dary produkcji czy też technicznego zużycia.

W mojej wymyślonej podświadomości – wielka motoryzacja POLSKI w okresie ery “malucha” była spóźnioną rekompensata jednego z elementów tzw. Planu Marshala – który wobec naszego kraju został zablokowany przez mocarstwo wschodnie. Po uwolnieniu rynku w naszym kraju w wyniku przemian społeczno – politycznych w roku 1980 uwolniono potencjał gospodarczo ekonomiczny naszego kraju a “wybuch” społecznego entuzjazmu spowodował że Polska szybko weszła na tory współczesnego rozwoju i dogania szybko kraje które z dobroci planu Marshala skorzystały wiele. Można sobie wyobrazić jakby Polska szybko się rozwijała i w którym miejscu byłaby dziś, gdyby z tego planu Marshala skorzystała jak pozostali beneficjenci tego programu. Ale wszystko przed nami – nadrobimy dla naszych następnych pokoleń.

Możliwość komentowania Pełnoprawny i pełnosprawny uczestnik ruchu drogowego ze swoim pełnoletnim i na pierwszy rzut okiem w pełni sprawnym samochodem osobowym Fiat-126p została wyłączona