Bardzo niebezpieczny mankament prawny w organizacji ruchu na odcinku Włynkówko – Bydlino na drodze krajowej DK 21 Słupsk – Ustka. Raczej niebezpieczna dezinformacja niż ostrzeżenie

Realne wprowadzenie kierujących pojazdami w błąd. Znak A-6c widoczny na zdjęciu i szkicu według definicji ostrzega o skrzyżowaniu z drogą podporządkowana (tu z wlotem o nawierzchni gruntowej z lewej strony drogi). Przecięcie, rozwidlenie drogi twardej z drogą gruntową nie jest skrzyżowaniem a zatem znak pionowy A-6c nie jest uzasadniony a ponadto ustawiony w niezgodnej z prawem odległości

Kolorem czerwonym – z lewej strony wlot z drogi gruntowej na drogę z pierwszeństwem Dk21, po prawej stronie znak pionowy ostrzegawczy A-6c usytuowany w odległości ok 35 m od miejsca niebezpiecznego którego ten znak dotyczy.
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-52-1024x505.png
WLOT DROGI GRUNTOWEJ NA DROGE KRAJOWĄ Dk 21 NA ODCINKU WŁYNKOWKO – BYDLINO 65 KM 7 HM
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-47-764x1024.png
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-45-1024x673.png

Z punktu widzenia  uczestnika ruchu tj. kierującego  pojazdem – znak ostrzegawczy pionowy A-6c     – należy respektować dając wiarę zarządcy drogi że oznakowanie jest poprawne i zgodne z prawem drogowym a więc powinien w związku z tym zachować szczególną ostrożność oraz oczekiwać takiego niebezpieczeństwa po przejechaniu od 150 do 300 metrów od znaku. Według norm prawa  drogowego  tzn. paragrafu 3 pkt  2  rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych   znak ten winien  być umieszczony po prawej stronie drogi  w odległości   od 150 do 300 m od tego znaku do miejsca niebezpiecznego –  na drogach   których prędkość dopuszczalna  przekracza 60 km/h. Na odcinku tym prędkość dopuszczalna wynosi  90 km/h.

Faktycznie znak A-6c ustawiony został w odległości zbyt małej od miejsca niebezpiecznego o którym informuje znak pionowy. Odległość tego znaku od miejsca niebezpiecznego (według zarządcy to wlot drogi gruntowej Dk 21) wynosi ok 35 metrów a więc realnie kierujący czytając znak A-6c nie może przewidywać miejsca niebezpiecznego już po 35 metrów od znaku ostrzegawczego .

z punktu widzenia  zarządcy drogi i ustawy o drogach oraz ustawy prawo o ruchu  drogowym  oznakowanie   poziome  i pionowe w tym miejscu jest niezgodne z prawem.

Znak A-6c    ostrzega o „skrzyżowaniu” z drogą podporządkowana podczas gdy  według definicji prawnej  art. 2 pkt 10 prawa o ruchu drogowym oraz  art. 2 pkt 2  – wlot  poprzeczny na drogę  z pierwszeństwem  Włynkówko  – Bydlino  nie jest  skrzyżowaniem  a wlot tej drogi nie jest drogą twardą.  

Wlot ten jest  drogą gruntową   na rozwidleniu z drogą twardą a więc formalnie nie ma w tym miejscu skrzyżowania w w rozumieniu przepisu prawa drogowego .   Zarządca drogi nie powinien znakiem A-6c tego wlotu drogi gruntowej z drogą Dk-21 uznać jako skrzyżowania i nie powinien umieścić tam znaku A-6c . Jeżeli już tak oznakował to konsekwentnie winien na wlocie tego podporządkowanego wlotu ustawić znak pionowy A-7 Ustąp pierwszeństwa a nawierzchnie gruntową  zamienić na   co najmniej 20 metrowy odcinek drogi twardej   (a więc o nawierzchni  bitumicznej , betonowej, kostkowej, klinkierowej lub brukowcowi  oraz z płyt betonowych  lub kamienna betonowych .   Takiego znaku na wlocie drogi gruntowej nie ma. Zarządca drogi nie był także konsekwentny w uznanie tego miejsca jako niebezpiecznego od strony przeciwnej tj z kierunku Bydlina do Włynkówka. Odpowiednikiem widocznego na zdjęciu znaku A-6c – z przeciwnego kierunku powinien być znak pionowy ostrzegawczy A-6b

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-41.png

 .

Na temat coraz większego zagrożenia bezpieczeństwa na odcinku drogi krajowej Dk-21 Słupsk Ustka – popełniłem kilka wpisów na tym blogu szczególnie w kontekście tragicznych zdarzeń drogowych. Zmiana kategorii tej drogi na drogę Krajową jako rekompensatę za tarczę antyrakietową kilak lat temu wcale nie poprawiła ani komfortu podróżowania ani też bezpieczeństwa ruchu na tej drodze. Inwestycji drogowych nie przeprowadzono żadnych pod administracja nowego zarządcy (GDDKiA) a jedyną kosmetyczna zmianą było namalowanie linii krawędziowych ciągłych . Kierujący ten fakt zignorowali albo nie rozumieją przepisu prawa zabraniającego przekraczania tej linii i tak jak od zawsze tak teraz codziennie, nagminnie wykorzystują utwardzone po obu stronach pobocza jako dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania i innych niebezpiecznych manewrów. Przykładów posiadam aż nadto i już niedługo wpis na ten temat.

Nie tylko ze zwyklej ciekawości chciałbym znać statystyki słupskiej policji drogowej co do ilości odnotowanych wykroczeń tej sprawy dotyczących a także ilości kierujących ukaranych przez policję za naruszanie tego prawa. Znam kilka tragicznych zdarzeń drogowych na tym odcinku włżśnie z powodu naruszenia tego przepisu.

Znamy zapowiedź Rządu z ostatniej chwili – Modernizacja odcinka Dk 21 Słupsk – Ustka ma być zakończona do roku 2023. Wskazano źródło finansowania i jest nadzieja że ten termin zostanie dotrzymany. Liczę na to bo liczę na trwałość tego Rządu który raczej obietnic dotrzymuje. Zapowiedź szerokiego zakresu i nowoczesności modernizacji może cieszyć

Możliwość komentowania Bardzo niebezpieczny mankament prawny w organizacji ruchu na odcinku Włynkówko – Bydlino na drodze krajowej DK 21 Słupsk – Ustka. Raczej niebezpieczna dezinformacja niż ostrzeżenie została wyłączona