Ostatni wekend lata nad Polski Bałtyk – do Poddębia. Piękna pogoda, obszerna plaża, dystans zapewniony ponad normę bo tam głównie tubylcy . Dojazd w to miejsce to droga przez mękę nie tylko w przenośni- wyjątkowo niebezpieczna.

Wyjazd rodzinny 20.09.2020 r (niedziela) do nadmorskiego Poddębia to była wyjątkowo udana wycieczka na zakończenie lata w kontekście miejsca docelowego tzn miejscowości Poddębie, plaża i morze w tej miejscowości – gdyby nie fakt że dojazd do tego miejsca wybraną przeze mnie drogą powiatową Bydlino – Machowino – Machowinko nie nadaje się w mojej ocenie do eksploatacji z punktu widzenia kryteriów prawnych dla drogi tej kategorii.

Już na początku tego odcinka Bydlino – Machowino znak pionowy ostrzegawczy oznajmia kierującym, że na odcinku 7 km jest bardzo kręto i że występują obniżone krawędzie jezdni w stosunku do pobocza. Faktycznie to nie tylko mocno obniżone ale przede wszystkim bardzo nieregularne i mocno zniszczone a pojazdy szczególnie te ciężkie z powodu deficytu szerokości wykorzystują jedną stroną pojazdu do jazdy poboczem nieutwardzonym niszcząc kolejne obszaru zniszczonej mocno nawierzchni jezdni.

Zarządca drogi postanowił wszystkie zagrożenie opisać wieloma znakai szczególnie ostrzegawczymi choć usytuowanie tych znaków nie trzyma często parametrów takiego znaku od miejsca niebezpiecznego, Ten problem Zarządca drogi też rozwiązał bo ograniczając prędkość na długim odcinku drogi do 40 km/h może ustawiać znaki ostrzegawcze w odelgłości do 100 metrów od miejsca niebezpiecznego (przy prędkości powyżej 60 km/h odległość ta wynosi od 150 – 300 m od miejsca niebezpiecznego)

Przyznam, że większa prędkość niż 40 km/h na opisywanym odcinku dla kierującego któremu zależy na bezpiecznym dotarciu do celu – jest raczej niemożliwa a taki manewr jak wyprzedzanie na całym odcinku nie powinno mieć miejsca. Cóż z tego – jeżeli dla większości kierujących prędkość 60 i więcej km/h to raczej prędkość powszechna a ci którzy jadą wolniej i nie dadzą się wyprzedzić (bo nie mogą) są karceni sygnałem klaksonu, nieraz poprzez pokazywanie środkowego palca w sposób powszechnie uznany za obelżywy.

Na własnym przykładzie zobaczyłem jak mnie wyprzedza inny pojazd z dużą prędkością w warunkach na drodze w których nigdy tego nie powinien uczynić.

Policji na tym odcinku nie spotkałem choć przyznam że trudno tam doszukać się miejsca dla bezpiecznej kontroli ruchu drogowego przez policję.

Na moim blogu znajdują się wpisy dot . śmiertelności w wypadkach drogowych z powodu zderzenia z drzewem. Dziwię się że drogowcy na takich odcinkach mocno pielęgnują i utrzymują te śmiercionośne drzewa z których i tak żadnego pożytku ekologicznego nie ma bowiem za poboczem tej drogi znajdują się bogate lasy . Przecież w warunkach braku perspektyw modernizacji takiej drogi – jedynym elementem poprawy BRD na takim odcinku byłaby wycinka takich drzew z pasa drogowego których pnie znajdują się prawie na poboczu pasa ruchu a korzenie w niektórych miejscach podnoszą asfalt.

Znam wiele odcinków dróg w regionie pomorskiego województwa a szczególnie regionu słupskiego i przyznać muszę że długo musiałbym szukać odcinek drogi o gorszym stanie technicznym niż ten opisywany w moim wpisie.

Dużo słyszymy w ostatnim okresie o funduszu dróg powiatowych jako elemencie wykluczenia społecznego. Jednak wiem i widzę że taki fundusz jest już wykorzystywany na niektórych odcinkach dróg powiatowych których stan techniczny jest znacznie lepszy niż ten przeze mnie opisywany. Pewnie z powodu znaczenia w układzie komunikacyjnym i powiązaniach sieci drogowej w danym regionie

Mam nadzieję że za rok jak pojadę tym odcinkiem do nadmorskich miejscowości – obraz tego odcinka będzie o wiele lepszy czego życzę wszystkim uczestnikom ruchu w tym regionie

Dobrze że odcinek drogi powiatowej Ustka – Objazda jest modernizowany jak widać na zdjęciach poniżej – choć nie rozumiem widocznego poniżej na modernizowanym odcinku przed Machowinkiem knota z konstrukcją wyspy rozdzielającej ruch na tak wąskiej drodze. Z pewnością to miejsce z powodu nagłej zmiany przebiegu pasa ruchu będzie miejscem kolizji i niszczenia oznakowania choćby nie wiem jakimi znakami było oznakowane. Ten prosty odciek drogi prowokuje do szybkiej jazdy a ta nakładka wyspy rozdzielającej przez miejscowością wcale nie będzie stanowiła elementu spowolnienia ruchu . Lepiej nad tym elemntem się zastanowić zanim będzie za późno,

Taka organizacja ruch z tą nakładką na wąskiej drodze – niezrozumiała i kolizjogenna
Początek drogi do Poddębia
Droga do Poddębia

19 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.