
W Słupsku oddano do użytku po modernizacji w ramach zadania “Bulwary nad rzeką Słupią” część drogi ulicy Szarych Szeregów bez wymaganego prawem oznakowania poziomego P-18 w ” strefie płatnego parkowania”. To nie przeszkadza operatorowi strefy (władzom miasta Słupska) w pobieraniu opłat (głównie od tych którzy nie są świadomi) , bo parkomaty nie lubią wyjątków i ich blokowania do czasu ostatecznego i zgodnego z prawem oddania do eksploatacji zmodernizowanej ulicy na pewno nie jest korzystne finansowo , ale czy zgodne z prawem drogowym?


Czy w strefa płatnego parkowania po modernizacji ulicy Szarych Szeregów w Słupsku operator strefy może egzekwować opłaty gdy projekt organizacji ruchu (oznakowanie ) jest niepełne lub brakuje niektórych jego elementów.
Do radia lokalnego zadzwonił słuchacz i podzielił się spostrzeżeniem, że pasy drogowe w ramach zadania „Bulwary Słupskie przy rzece Słupii w Słupsku jeszcze nie posiadają ostatecznej organizacji ruchu, i że uczestnicy ruchu nie stosują się do wybudowanych miejsc pod projektowaną organizacje ruchu.
Pojechałem, zobaczyłem i wykonałem zdjęcia.
Istotnie jak zwykle w Słupsku i okolicznych gminach z niewiadomego moi powodu zarządcy dróg niezależnie od siebie traktują budowę lub modernizacje dróg oraz organizacje ruchu, według projektu który na tej drodze bardzo często pojawia się po wielu dniach, tygodniach, a nawet miesiącach od dopuszczenia ruchu na takich drogach.

Przepis prawa drogowego nie daje możliwości innej interpretacji niż obowiązek wyznaczenia konkretnych stanowisk postojowych dla każdego pojazdu inaczej pobieranie opłaty bez pełnego oznakowania wymaganego dla takiej strefy. Taką i jak dotychczas jedyną i ostateczną interpretacje tego prawa wydała administracja państwowa kilka lat temu

Pobieranie w tej sytuacji opat za parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania z błędem prawnym jest moim zdaniem nieuprawnione i dobrzy byłoby aby parkujący w tym obszarze użytkownicy pojazdów zachowali dokumenty potwierdzające parkowanie pojazdu w czasie gdy brak jest oznakowania poziomego.
Opłaty postojowe w strefach płatnego parkowania mogą być pobierane jedynie pod warunkiem prawidłowego oznakowania miejsc parkingowych – i to jednocześnie znakami pionowymi, jak i poziomymi.
Od dnia 14 lutego 2014 r. obowiązują nowe zasady oznakowania miejsc postoju w strefie płatnego parkowania. Przede wszystkim wszedł w użycie nowy znak drogowy D-44 „strefa płatnego parkowania”.

Na mocy przepisu ustawy o drogach publicznych (art. 13b ust. 1) wynika, iż pobieranie opłat w strefach płatnego parkowania jest możliwe jedynie w wyznaczonych miejscach:
oraz adekwatnymi znakami poziomymi: P-18 „stanowisko postojowe”

, P-19 – „linia wyznaczająca pas postojowy”

P-20 – „koperta”, P-24 – „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”.


Na wymienionych wyżej ulicy Szarych Szeregów w Słupsku – operator strefy (z pewnością przy aprobacie Prezydenta Miasta Słupska egzekwuje opłaty nie oglądając się na obowiązujacy stan prawny. Właśnie na zmodernizowanej ulicy Szarych Szeregów w Słupsku nie ma naniesionych znaków poziomych według symbolu P-18 .
To niestety nie po raz pierwszy w Słupsku organizacja ruchu obowiązująca organizacja ruchu posiada braki prawne a często jest niezgodna z prawem a wiele takich przykładów podawałem we wpisach na moim blogu.
Przy okazji chciałbym przypomnieć uczestnikom ruchu szczegóły w zakresie opisywanego stanu prawnego – tylko po to by było bezpieczniej i dlatego aby przed kontrolerami ruchu drogowego (starz gminna , policja) można wykazać się wiedzą prawną wtedy gdy w ocenie uczestnika ruchu kontrolerzy ruchu drogowego wymuszają od uczestników ruchu zachowanie niekoniecznie zgodne z prawem
Umieszczona pod znakiem pionowym D-18a miejsce zastrzeżone – tabliczka T-29 informuje o miejscu przeznaczonym dla pojazdu samochodowego uprawnionej osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz dla kierującego pojazdem przewożącego taką osobę.
Znak pionowy D-18 a (miejsce zastrzeżone – koperta) stosuje się do określonego rodzaju pojazdu a znakiem poziomym jest znak P-20 ) koperta miejsce zastrzeżone ) wewnątrz tego znaku umieszcza się znak lub napis określający użytkownika .
Dopuszcza się stosowanie znak poziomego u P-20 bez stosowania znaku pionowego D-18a .
Oczywiście organizacja ruchu jest jednym z ważniejszych elementów ruchu drogowego na drogach publicznych i w zdecydowanie przeważającej ilości przypadków brak takiej organizacji ruchu narusza porządek publiczny i prawo drogowe.
O takim przypadku pisałem kilkakrotnie na moim blogu bezpiecznienadrogach.pl i na Facebooku tzn. o nieprawidłowościach w oznakowaniu na ulicy Szarych Szeregów zarówno po stronie sądu jak też po stronie starostwa powiatowego. Co prawda szybko zareagowano, ale oto mamy kolejny przykład, gdzie zmodernizowane i nowo budowane drogi oddaje się do eksploatacji uczestników ruchu bez organizacji ruchu której tak naprawdę jeszcze nie ma lub jest niepełna.
Opublikowano 10 grudnia 2014, autor: redakcja

