
Po zmianie przepisów od 1 czerwca 2021 roku – moim zdaniem – PIESZY NA OZANKOWANYCH PRZEJŚCIACH DLA PIESZYCH – wcale nie czuje się bezpieczniej . Dlaczego? Lobby kierujących udaje że się nic nie zmieniło i w dalszym ciągu prymat nad pieszymi trwa, choć znaki dobrze pokazują i definiują miejsce oznakowane które powinno być jedynym bezpiecznym azylem dla pieszych (Wszystkich kategorii pieszych)
Panie Premierze MOJEGO Rządu.Treści z ekspose dot bezpieczeństwa ruchu drogowego są w dalszym ciągu aktualne i nie zrealiziwane.
Zapowiadane od grudnia 2021 roku prxez Rząd od dłuższego czasu bardziej dotkliwie restrykcje za naruszanie najcięższych przewinień drogowych miało być dopełnieniem zmienionych juz przepisów w kategoriach gdzie jest najwięcej ofiar śmiertelnych zdarzeń drogowych choćby na przejscih dla pieszych i dużą prędkością.
W niedawnym wpisie na bloguzgłaszałem wątpliwości czy nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo i czy zapowiadane podwyższenie kar po raz kolejny nie zostanie zablokowane przez lobby kierujących popierane niestety przez wielu z rtych którzy maja wplyw na stan prawa.
No i stało się. News z przed paru dni na FB nie jest dla mnie żadnym newsem. Komisja sejmowa zaproponowała przesuniecie terminu wdrożenia przepisów o restrykcjach o 1 rok. Moim zdaniem to na początek. Potem bedzie kolejny i kolejny tak jak procedowano przepisy dot przejsc dla pieszych przez dwie kadencje i skończyło się na zmianie prawa które tak naprawdę nic nie zmieniło. Piesi gina dalej na przejściach a restrykcyjnych przepisów dalej nie będzie.
Bez nich w Polsce nie ma szans na
ograniczenie tragedii w zdarzeniach drogowych szczególnie tych zvudxisłem najsłabszych uczestników ruchu
Po zmianie przepisów od 1 czerwca 2021 roku moim zdaniem PIESZY NA OZANKOWANYCH PRZEJŚCIACH DLA PIESZYCH – nie czuje się bezpieczniej. 3 października 2021 roku upłynęła połowa kadencji Parlamentu Polskiego a trochę więcej jak miesiąc po wyborach na pierwszym posiedzeniu Premier Mateusz Morawiecki wygłosił swoje EXPOSE w którym każdy obywatel poszukiwał korzystnych zmian dla siebie i całego narodu

Z mojego punktu widzenie – jako prowadzącego tematycznego bloga www.bezpiecznienadrogach.pl najważniejszymi tezami było oświadczenie Premiera w sprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego które zawarte zostało w stenogramie z EXPOSE
:…Polska jest dziś bezpiecznym krajem, ale wciąż jest jeden wyjątek. To bezpieczeństwo na drogach. Nasze drogi znaczone są krzyżami, które oznaczają śmiertelne wypadki drogowe i tragedie tysięcy rodzin. Bezpieczeństwo na drogach będzie jednym z naszych priorytetów. Utworzymy program bezpiecznej infrastruktury drogowej, aby współfinansować bezpieczne chodniki, lampy uliczne, przejścia dla pieszych, ronda, światła, wysepki czy wyniesienia na przejściach. Nie może być dłużej tak, że przejście dla pieszych jest najbardziej niebezpiecznym elementem na drogach. Badania pokazują, że piesi zachowują się w większości roztropnie na przejściach. Dlatego wprowadzimy pierwszeństwo pieszych jeszcze przed wejściem na przejście
Choć powyższe oświadczenie Premiera ze stenogramu EKSPOZE z 19 października 2019 roku – tylko połowa tekstu na kartce A-4 – i 20 zdań w tym tekście dot. Bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego – to jednak stanowczość Premiera w czasie wygłaszania tego elemntu Ekspose i uznanie bezpieczeństwa ruchu drogowego – jednym z priorytetów Rządu Polskiego w tej kadencji – dawało podstawy do optymizmu.
Czy istotnie w połowie kadencji parlamentu możemy ocenić, że obietnice Premiera zostały zrealizowane, bądź są realizowane albo będą zrealizowane do końca kadencji ?
Z zapowiedzi w EKSPOSE Premiera wynikało że miało być radykalnie z większą ochroną pieszych i znacznie większymi wymogami wobec kierujących.
Miało być zdecydowanie mniej takich sytuacji jak ta przedstawiona na poniższy filmiku (żródło policja z Gliwic i TVP)
Po długiej debacie – także publicznej w której brałem udział przy pomocy bloga bezpiecznienadrogach.pl ale także wiele wcześniej – wdrożono w życie przepisy dotyczące tej materii ale nie ma tam radykalnego rozwiązania w stosunku do wcześniej istniejących – choćby tak jak radyklanie rozwiązano problem w innych krajach Europejskich nawet tam gdzie statystyczny wskaźnik ilości zdarzeń drogowych na przejściach dla pieszych był znacznie niższy niż w Polsce
Stało się tak jak w procesie procedowania oczekiwał i oświadczył Minister Infrastruktury. „Pieszego nie wolno zwolnic z myślenia na przejściach”. Na pieszym pozostawiono także obowiązek zachowania szczególnej ostrożność nie wnikając że nie wszyscy przechodzący na przejściu piesi mogą zachować szczególną ostrożność nie z własnej winy ale często ze swojego stanu zdrowia lub ograniczonej możliwości poruszania się z różnych powodów a kierujący pojazdem choć na podstawie uprawnień lekarskich badań ma większą możliwość zachowania szczególnej ostrożności to jednak nigdy nie będzie w stanie ocenić stopnia sprawności poszczególnych kategorii pieszych znajdujących się na przejściu . To właśnie w tym celu ustawodawca uczynił jedyny azyl do bezpiecznej przeprawy pieszego przez jednię. W innych miejscach pieszy może także przechodzić przez jezdnię, ale wtedy musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom.
Nowy przepis zmienił tylko tyle że kierujący ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i ma obowiązek ustąpienia pieszemu pierwszeństwa nie tylko wtedy gdy pieszy znajduje się na jezdni ale także wtedy GDY NA takie PRZEJSCIE WCHODZI”

Nie znalazła się niestety w formie zapisu prawnego bezwarunkowa formuła odpowiedzialności kierującego za bezpieczne przejście pieszego przez jezdnię na oznakowanym przejściu tak jak w wielu krajach zachodniej Europy
Trzy miesiące to za mało aby ocenić występujące tendencje po zmianie przepisów .Wprowadzona zmiana moim zdaniem to ZMIANA KOSMETYCZNA nie dając dużej nadziei na zmniejszenie tragicznych zdarzeń na oznakowanych przejściach dla pieszych
Nowe przepisy nałożyły także obowiazek dla pieszych (bezwarunkowy) tzn zakaz korzystania w czasie przechodzenia przez jezdnię z telefonów komórkowych i innych urządzeń o podobnych funkcjach.
Niestety także piesi w tym zakresie naruszają ten nowy ale bardzo przydatny przepis. Nagminnie. Nie widziałem jeszcze aby w takich sytuacjach jak te na poniższych filmikach organy kontroli interweniowały . Duża tolerancja tych organów dla łamania niektórych kategorii przepisów trwa.
Pieszy na przejściach pisze SMS-y
Nie wierzę w znaczna poprawę bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu na oznakowanych przejściach na pieszych po zmianie przepisów od 1 czerwca 2021 roku, nawet po agresywnej kampanii reklamowej w środkach przekazu. Zmiana tego przepisu po wielu latach walki zwolenników zaostrzenia przepisów tak naprawdę jest zmiana pozorną a głownie polega na dodanie akapitu, że pieszy ma obecnie pierwszeństwo przed pojazdem nie tylko będąc nuż ba przejściu, ale także prze wejściem na takie przejście.

Pozostawienie dla pieszego tak jak dla kierującego obowiązku „Zachowania szczególnej ostrożności” w miejscu, które musi być (z założenia ustawodawcy ) jedynym i niepodważanym azylem podczas przejścia przez jezdnię wszystkich kategorii pieszych uczestników ruchu. Tych sprawnych i tych mniej sprawnych, tych starszych i tych bardzo młodych, tych trzeźwych, iż tych w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, tych o kulach i tych na wózkach inwalidzkich, tych widzących i tych niewidomych, itp. Czy aby na pewno każda z wymienionych kategorii pieszych ma możliwość w równym stopniu i świadomie zastosować się do zasady zachowania szczególnej ostrożności. Jak kierujący pojazdem może dokonać oceny z jaką kategorią pieszego będzie miał do czynienia na przejściu dla pieszych?
Czy w świetle konstytucji RP – prawo drogowe w tym konkretnie elemencie jest równoprawne dla kierującego pojazdem wjeżdżającym na oznakowane przejście i pieszego, który na tym przejściu się już znajduje.

