
Organizacja ruchu drogowego przed szkołami. Czy kierujący pojazdami stanowią zagrożenie bezpieczeństwa dla uczniów jako pieszych i najsłabszych uczestników ruchu ? Czy stwierdzony stan w mieście Słupsk i gminie Słupsk to tendencja ogólnokrajowa.
„Stref ruchu” oraz „stref zamieszkania” według zasad prawa drogowego nie spotkałem w żadnej szkole którą odwiedziłem. To bardzo dobre rozwiązanie biorąc pod uwagę jakie zasady prawne rządzą strefami. Strefa zamieszkania przed szkołą w Siemianicach jest niewłaściwie oznakowana a więc niezgodna z prawem, jest ponadto z punktu widzenia logistyki bardzo niebezpieczna bo na małym placu „niby” w strefie zamieszkania różne manewry wykonują tam pojazdy upoważnione do ruchu na tym placu jak też kierujący nieuprawnieni naruszający znak zakaz ruchu . ( Przez cały dzień głownie w czasie podwożenia dzieci do szkoły jak też w czasie odbierania dzieci z lekcji w rożnych godzinach. Szkoła w Siemianicach ma o wiele lepsze warunki niż większość szkół w słupsku do całkowitego wyizolowania ruchu pojazdów z przed szkoły

Po odwiedzeniu wielu szkół mogę stwierdzić (z kilkoma wyjątkami) że Dyrekcje szkół w regionie słupskim w sposób profesjonalny realizują bezpieczeństwo ruchu przed szkołami i eliminują prawie wszędzie kolizyjne drogi pojazdów ze strumieniami dojścia dzieci do szkól poprzez odpowiednią organizacje ruchu zgodną z prawem drogowym a niekiedy izolują pojazdy od pieszych poprzez trwałe elementy infrastruktury, jak bramy, szlabany czy tez poprzez naturalne bariery jak szpalery krzewów lub drzew.
Szkoła podstawowa nr 5 w Słupsku przy ul Hubalczyków oraz Szkołą podstawowa w Redzikowie – to bardzo profesjonalne przykłady organizacji ruchu przed szkołami na styku z uczniami jako pieszymi .
W Szkole podstawowej w Słupsku przy ulicy Lotha i w Zespole Szkół Ekonomicznych przy ulicy Zygmunta Augusta w słupsko należałoby bezpieczeństwo uczniów poprawić poprzez większą izolację parkingu od strefy poruszania się uczniów w Słupsku .
W pozostałych szkołach Słupska Dyrekcje Szkół mogą być spokojne o bezpieczeństwo swoich uczniów i opiekunów w drodze do szkoły oraz ze szkoły o raz w czasie pracy szkoły na terenach przyszkolnych
Niemal we wszystkich szkołach wejścia do szkół są wyizolowane od pojazdów, a istniejące w niektórych placówkach parkingi są wyizolowane trwale od strumieni pieszych
Na terenie tak wyizolowanych placów przed wejściem do szkół można zauważyć miejsca wydzielone dla rowerów i innych urządzeń transportu osobistego (hulajnogi)
Niektóre szkoły – dostęp do terenów szkolnych z ruchem pieszych wydzieliły skutecznie ogrodzeniem, które posiada bramy zamknięte dla pojazdów w czasie pracy szkoły. W jednej placówce dostrzegłem szlaban sterowany mechanicznie.
Retrospekcja fotograficzna z opisem dot. obejrzanych przeze mnie szkół w gminie Słupsk i w mieście Słupsku – w szkołach podstawowych przede wszystkim. (poniżej)
1.Szkoła podstawowa w Siemianicach gm. Słupsk
Absolutnym i niepowtarzalnym negatywnym wzorem z zakresie bezpieczeństwa ruchu dzieci na placach przyszkolnych. Niebezpiecznie, niezgodnie z prawem drogowym i absolutny wyjątek w zakresie ustalenia Strefy Zamieszkania jako podstawowego elementu organizacji ruchu ( Przynajmniej w tych szkołach w których byłem)
Obrona niebezpiecznej oraz niezgodnej z prawem drogowym organizacji ruchu przed Szkołą w Siemianicach nie posiada żadnych argumentów na pozostawienie takiego stanu jak jest obecnie.
Ponieważ moje argumenty prawne i w zakresie BRD na blogu i w pismach bezpośrednich do Pani Wójt Gminy Słupsk jak też do Pani Dyrektor Szkoły w Siemianicach mogą być dla niektórych przekonujące – postanowiłem dokonać przeglądu sytuacji tego problemu w kilku szkołach miasta Słupska i dwóch szkołach Gminy Słupsk. Poniżej wyniki takiego przeglądu
Szkoła Podstawowa w Siemianicach gm. Słupsk – w tej sprawie na moim blogu znajduje się kilka wpisów i na tej podstawie dokonałem oceny sytuacji w innych szkołach.
Szczegóły odnośnie organizacji ruchu przed szkołą w Siemianicach opisałem w kilku wpisach na moim blogu. Z uwagi na błędne oznakowanie i duże niebezpieczeństwo dla dzieci i opiekunów pod tą szkołą – poszedłem śladem tego problemu do innych szkół w regionie Słupskim
http://www.bezpiecznienadrogach.pl/2021/09/14/organizacja-ruchu-przed-budynkiem-szkoly-w-siemianicach-ma-byc-bezpieczniej-dla-dzieci-czy-tez-wygodniej-dla-grupki-uprzywilejowanych-osob-parkujacych-na-placu-przed-budynkiem-szkoly/

Na tym placu przed szkołą w sposób uprzywilejowany – na podstawie wydanych numerów indentyfikacyjnych przez Panią Dyrektor Szkoły. Oznakowanie miejsc parkingowych niezgodnie z prawem tak jak niezgodne z prawem według oznakowania jest wydawanie numerków parkingowych uprzywilejowanym osobom. Bardzo niebezpiecznie bo choć “strefa zamieszkania” daje możliowść korzystania pieszych (dzieci szkolnych) z tego placu przed szkołę w dowolny sposób na całym obszarze strefy podczas gdzy tam przez caly czas lekcyjny podejżdzają na ten plac nie tylko uprzywilejowani pracownicy szkoły ale także wielu innych uczestników ruchu naruszajac znak ” zakaz ruchu” zagrazając bardzo poważnie dzieciom poprzez manewry ruchu w tym cofania, zawracania itp. teren ten nie jest trwale wygrodzony .
2. Szkoła podstawowa nr 11 przy ul Lotha w Słupsku.
Parking widoczny na zdjęciu to parking ogólnodostępny prawidłowow oznakowany z dwoma wjazdami / wyjazdami. szkoda że nie jest wyizolowany od strumienia ruchu pieszych uczniów i ich opiekunów.
Niestety, razi mocno trochę przywilej dla Dyrekcji jak za dawnych czasów (mam nadzieję że nie wynikający z karty nauczyciela) tak gdzie kiedyś funkcjonował parking na dwie koperty jako miejsca zastrzeżone – pozostałości białej farby jeszcze widać na podłożu – tam dziś funkcjonuje (jak na zdjęciu trzecim znak pionowy z tabliczka pod znakiem o treści – “dla dyrekcji szkoły” Szkoda że dla niepełnosprawnych nie wyznaczono koperty a to właśnie wynika z obowiązku wprost zapisanego w prawie drogowym. Tabliczki dla dyrekcji jakość trudno doszukać się w takim prawie i to jeszcze bez znaku poziomego w postaci wyznaczonych miejsc na podłożu.



3.Szkoła podstawowa przy ul Małachowskiego w Słupsku
W tej szkole przed wejściem do szkoły jest duży pas zieleni i chodnika za absolutnym zakazem wjazdu na ten teren pojazdów z wyjątkiem rowerów.
teren przed wejściem do szkoły trwale wygrodzony od jezdni drogi publicznej szczelnymi barierkami – pozostałość to chodnik i zieleń kolorowa.
Parking dla samochodów ale praktycznie bez samochodów obok szkoły wyodrębniony z inna droga bezkolizyjny z pieszymi uczniami


4. Szkoła podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Słupsku przy ul Banacha 5. To bardzo dobry wzorzec . Poiajzdy naweg nie zblizą się na kilkadziesiąt metrow od wejscia do szkoły. Dominują ciagi pieszo rowerowe z parkingiem dla rowerowów i innych urządzeń transportu osobistego. To jest prawdziwa a nie udawana troska o bezpeiczeństwo uczniów w drodze do i ze szkoły oraz w czasie pracy szkoły.
Mimo przylegania wejścia do szkoły bezpośrednio z chodnika ulicy Banacha to jednak piesi uczniowie i rowerzyści nie mają obaw o kolizje z poajzdem podczas wjazdu lub wejścia do szkoły. Chodnik od ulicy trwale odgrodzony od ulicy za pomocą barierek do których przymocowane są rowery). Nie ma kolizji z pojazdami samochodowymi ani z pojazdami pracowników szkoły do parkingu ogólnodostępnego na zapleczu szkoły prowadzi odrębna droga z ustawionym znakiem pionowym B-36 zakaz zatzrymywania się i postoju.


5.Szkoła podstawowa przy ulicy s. Jaracza w Słupsku
Także w tej szkole nie ma konfliktu pieszych związanych ze szkoła z pojazdami .
Na terenie szkoły wjazd pojajzdami jest niemożliwy. Ogrodzenie szczelne z bramami zamkniętymi . Wyjątek to rowery i inne urządzenia transportu osobistego.
Przed wejściem do budynku szkoły bezpośrednio przylegającego do pasa drogowego ulicy Lutosławskiego trwałe i szczelne ogrodzenie odgradzające wejście do szkoły pasem zieleni i szerokiego chodnika. Bardzo bezpiecznie


6.Szkoła podstawowa nr 5 z oddziałami integracyjnymi w Słupsku przy ul. Hubalczyków
Moim zdaniem ta szkoła tu super pozytywny przykład bezpiecznej organizacji ruchu przed szkołą i bezpiecznego dojścia uczniów do szkoły .




7.Szkoła podstawowa im. 28 Słupskiego Pułku Lotnictwa Mysliwskiego w Redzikowie gm. Słupsk
W tym wpisie pierwszy i ostatni przykład w szkołach podstawowych to szkoły administracyjnie podległe gminie Słupsk. Jednak w zakresie bezpieczeństwa ruchu uczestników tego ruchu zmierzających do szkoły w Redzikowie to dwa skrajne przykłady. szkoła w Siemianicach jak w pkt 1 i szkoła w Redzikowie poniżej
To wzór do naśladowania ale zdaje sobie że zagospodarowanie terenu przed szkołą realizowano w ramach dużych środków z unii europejskiej o czym donosi tablica jak niżej na zdjęciu. także kontrola i wykonawstwo to efekt projektu unijnego a tam o błędy i pomyłki w celu projektowym raczej jest trudno. Miasteczko ruchu drogowego na dużym obszarze oznakowane dość bogato i dostęp ciągły uczniów tej szkoły do praktykowania na tym miasteczku to coś bardzo pożytecznego . Z pewnością częstymi gośćmi na tym miasteczku ruchu drogowego są uczniowie z innych szkół gminy Słupsk
Teren zieleni, miasteczka ruchu drogowego i wejścia do szkoły to teren zamknięty ogrodzeniem i bramą – szlabanem dla pojazdów z wyjątkiem rowerów






