Przeprawa przez kanał portowy w Ustce

19 grudnia 2013 roku uroczyście uruchomiono w Ustce obrotową kładkę nad kanałem portowym w Ustce.

To ciekawy technicznie i architektonicznie obiekt komunikacyjny znacznie skracający do kilku minut czas przeprawy z Ustki wschodniej do Ustki zachodniej nad kanałem portowym . Prze uruchomieniem tej przeprawy tylko komunikacją drogową okrężną można było przeprawić się na zachodnia stronę Ustki. Od wielu wielu lat marzeniem kolejnych burmistrzów i władz Ustki były plany zbudowania konstrukcji która łączyła by brzegi kanału umożliwiając przeprawę pieszych i rowerzystów w celach społeczno – kulturalno – sportowo – turystycznych w zależności od potrzeb na wschodnia lub zachodnia stronę kanału – nie ograniczając potrzeb gospodarczych tj żeglugi statków morskich w kanale portowym. Oczywiście w czasie żeglugi statków kanałem portowym – kładka nie jest dostępna dla pieszych a jej ramię majestatycznie łukiem otwiera kanał dla żeglugi portowej.

Kładka z taką samą regularnością zamyka kanał portowy by jej ramię połączyło dwa brzegi umożliwiając ruchu pieszych w obu kierunkach .

Będąc w Ustce w dnie 5 czerwca 2022 roku – przystanąłem na chwilę w obszarze tej kładki i obserwowałem czy moment zamknięcia kanału i spięcia obu brzegów ramieniem kładki to moment do którego już wszyscy się przyzwyczaili jak do każdego elementu infrastruktury drogowej, czy jest to coś więcej niż normalna przeprawa stanowiąca bardzo duże ułatwienia w ruchu pieszym

Po chwili obserwacji w momencie uruchomieni i zadziałania mechanizmu obrotu ramienia kładki przez operatora – spacerowicze których w tym dniu było dużo ( piękna słoneczna niedziela) licznie przystanęli i obserwowali powolne przemieszczania się kładki w celu połącznia obu brzegów aż do momentu spięcia obu brzegów kanału i wejścia pieszych na kładkę. Nie mam więc możliwości że kładka ta z dużym napisem na jej konstrukcji USTKA – jest ewidentnie interesującym obiektem architektoniczno – eksploatacyjnym do wykorzystania ale też do obserwacji jako ciekawego zjawiska technicznego. Choć bywam w tym miejscu kilka razy w roku – to jednak zawsze i mnie ten element pobudza aktywnie moją wyobraźnię.

Przypomnieć tylko wypada że to element charakterystyczny o wysokości 24 metrów i wadze 44 ton . Stalowa kładka waży około 40 ton , długość jej przęsła to 57,78 metra. Szerokość pomostu – 4 metry. Oczywiście z uwagi na swoje gabaryty nie może funkcjonować przy wietrze powyżej 10 m/s. Charakterystycznym akcentem jest wyraźny sygnał dźwiękowy uprzedzający o rozpoczęcia czynności zamykania i otwierania kładki.

W grudniu 2023 roku w 10 rocznicę od jej uruchomienia pewnie będzie można dowiedzieć się więcej o wszystkich aspektach po uruchomieniu kładki, kosztach jej funkcjonowania, ilości pieszych obsłużonych przez kładkę a może o problemach technicznych i awariach oraz przerwach w jej eksploatacji. To na pewno ciekawostka którą warto zobaczyć będąc w Ustce.

Ustecka kładka łączy dwa brzegi rzeki Słupi i znacząco ułatwia turystyczną komunikację między obszarami popularnego kurortu nadmorskiego. Umożliwia szybką przeprawę pieszych na tzw. plażą zachodnią na której latem jest znacznie więcej miejsca
Mostowa przeprawa ożywiła mniej uczęszczaną zachodnią część Ustki, w której jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych jest  Park Historii i Rozrywki “Twierdza Ustka – Bunkry Bluchera.

Możliwość komentowania Przeprawa przez kanał portowy w Ustce została wyłączona