
Skrzyżowanie z ruchem okrężnym – to nie skomplikowana organizacja ruchu ale w praktycznym stosowaniu powoduje wiele problemów. Dlaczego? Bo Ustawodawca nie może od kilkudziesięciu lat (mimo gorących w tych latach polemik) zdecydować się na uchwalenie definicji “skrzyżowania z ruchem okrężnym”
Sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy w lewo na wlotach na tarczę skrzyżowania z ruchem okrężnym – to naruszenie prawa drogowego ? – odpowiedź brzmi: to naruszenie prawa drogowego i zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Na wlotach prowadzących na tarczę skrzyżowanie z ruchem okrężnym nie sygnalizuje się lewym kierunkowskazem zmiany kierunku jazdy bo jest to niezgodne z art 22 prawa o ruchu drogowym. Dlaczego? – bo wyłącznie zjazd z tarczy skrzyżowania z ruchem okrężnym (opuszczenie skrzyżowania) jest zmianą kierunku jazdy i tak zmian wymaga sygnalizowania. Na wlotach przed wjazdem tarczę skrzyżowania z ruchem okrężnym włączanie kierunkowskazu lewego jest sprzeczne z prawem i stanowi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu poprzez wprowadzanie innych uczestników ruchu w błąd. Sygnalizowanie lewym kierunkowskazem na wlocie przed wjazdem na tarczę skrzyżowania może mieć miejsce tylko w przypadku jeżeli zmienia się pas ruchu na lewy (jeżeli na takim wlocie występują dwa lub więcej pasów ruchu w tym samym kierunku. Także na tarczy ronda sygnalizowanie lewym kierunkowskazem może nastąpić wyłącznie w przypadku zmiany pasów ruchu na znajdujące się po lewej stronie.
Skrzyżowanie z ruchem okrężnym według prawa drogowego i według znaku pionowego C-12 oznacza ruchu wokół wyspy (placu) centralnej zgodnie z kierunkiem wskazanym na znaku (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara) .
Powyższe tezy zostały potwierdzone prawomocnymi wyrokami Sądów Administracyjnych w Polsce a egzekwowanie orzeczeń sądowych leży w gestii organów kontroli ruchu drogowego. Czy rzeczywiście policjanci egzekwują powyższe zasady na drodze.
Dużym obszarem polemiki i konfliktów na drodze w takiej organizacji ruchu jest w
odcinek 3 z cyklu Jak postępować w ruchu na “skrzyżowaniach z ruchem okrężnym?”
Linki do poprzednich odcinków z tego cyklu.
odcinek 1
odcinek 2
Brak definicji “skrzyżowania z ruchem okrężnym” i ogromny chaos w rozstrzyganiu spraw spornych w tej organizacji ruchu- w związku z odmiennymi interpretacjami zachowań kierujących w tym ruchu – powoduje od lat zamazywanie przez zarządców dróg prawdziwej intencji i fundamentu stanowiącego podstawę takiej organizacji ruchu .
To zamazywanie intencji objawia się “zmìękczaniem” znaczenia definicyjnego znaku nakazu C-12 (ruch okrężny) poprzez różnorodne oznakowanie poziome na wlotach, wylotach i tarczy tego skrzyżowania które w sposób ewidentny wypacza zasadę ruchu okrężnego określoną na znaku C-12


