Ogumienie – Sezonowa wymiana. Poprawa czy pogorszenie bezpieczeństwa

Inspiracją do napisania tego artykułu  była sezonowa  wymiana   opon zimowych na opony letnie  a na kanwie   tego wpisu     wyrażę moje stanowisko na temat sezonowej wymiany opon w ogóle w kontekście   rzekomej poprawy bezpieczeństwa, które  zapewniają wymieniane wciąż opony.

W czasie mojej wieloletniej pracy na stanowisku Dyrektora WORD w Słupsku i  na innych stanowiskach pracy  na płaszczyźnie bezpieczeństwa ruchu drogowego, komunikacji i eksploatacji pojazdów nigdy nie zmieniałem swojego stanowiska wyrażając i mocno uzasadniając opinię że   kampanie wymian ogumienia na przełomie sezonów letniego i zimowego  tak naprawdę stworzyło ogromny rynek związany z wymianą opon i całego otoczenia z tym związanego i ta naprawdę to ten rynek     dyktuje i podtrzymuje świadomość polityków i decydentów że wymiana opon jest konieczna i  bardziej bezpieczna  niż  eksploatacja  pojazdów na kołach z oponami wielosezonowymi lub jak kto woli oponami  całorocznymi.

W  opiniach do środków przekazu w ramach ogólno polskiej dyskusji „z sezonową wymianą opon czy bez” moje stanowisko było jasne. Bezpieczniej na kołach z oponami całorocznymi, wielosezonowymi.

Moje uzasadnienie w tym blogu – na końcu tego wpisu.

Wcześniej jednak rekonesans  –  tropem sezonowej wymiany opon  w niektórych serwisach  ogumienia w regionie słupskim.

Przez wiele lat  nie dokonywałem sezonowych   zmian  ogumienia na  moich pojazdach  z powodu  jak wspomniałem wyżej.

Jednak musiałem poddać się wyjątkowi w tym zakresie  w momencie zakupu nowego samochodu Toyota CHR Hybryda na początku  2017 roku. Gratisem  przy zakupie pojazdu  był komplet opon zimowych  a na kołach komplet opon letnich. Tak więc   w poszukiwaniu   dobrego serwisu do zmiany ogumienia  i przy tym w cenie adekwatnej do  rodzaju usługi i stopnia trudności tej usługi   – objeżdżałem  kolejne serwisy ogumienia, zadając   obsłudze zawsze to samo pytanie i przekazując te same informacje.

*Czy usługę można wykonać od ręki

*jaka jest cena za tę usługę przy parametrach mojego pojazdu (rozmiar  17)

A oto przebieg rekonesansu:

Serwis ogumienia w Siemianicach przy  ulicy Słupskiej (na zdjęciu)

W odpowiedzi usłyszałem, że  100 złotych, z jednym warunkiem – płatności gotówką.

Niestety  brak gotówki i awaria bankomatu w pobliskiej Biedronce – wypchnęła mnie do serwisów słupskich.

Serwis ogumienia przy ulicy Szczecińskiej w Słupsku

Można płacić kartą.  Na moje pytanie o cenę usługi  kolejne pytanie należało do Pana z obsługi serwisu – „jaki rozmiar kół, jaka marka pojazdu i czy opony wyposażone w czujnik ciśnienia ogumienia.”.

Chyba  marka pojazdu  i  czujniki w oponach  zrobiuły złe wrażenie na obsłudze serwisu, bo spojrzał na pojazd, następnie na mnie i stanowczo oświadczył  – 200 złotych. To nawet dla mnie szok. Przypomniało mi się od razu powiedzenie – „powiedz mi jaki masz samochód i kim jesteś a ja ci powiem, ile musisz zapłacić”. 

Wydawało mi się dużo a nawet bardzo dużo zważywszy, że  za  nowiutką oponę można już zapłacić już od 130 – 150 złotych.   więc  koszt wymiany więcej  jak cena jednej  nowej opony.

Dlaczego czujniki w oponach zrobiły taką furorę cenową –   serwisant nie potrafił uzasadnić jednak na pożegnanie rzucił, że wymiana opon z czujnikami wymaga bardzo dużej  precyzji i ostrożności. 

Rozpoznałem temat już poza  serwisem i  na końcu tego artykułu przybliżę o co chodzi.

Kolejny serwis na moim szlaku to:

Serwis  ogumienia  przy ulicy Kopernika w Słupsku. (na zdjęciu)

Odpowiedz na moje standardowe pytanie to cena od 80 zł w górę, na moje pytanie, gdzie kończy się ta góra i na czym polega – dotyczyły  rozmiaru koła do 17   i  niezależnie od ewentualnie zamontowanych czujników cena wyniesie  120 zł.

Jednak ogólne wrażenie wizualne tego serwisu i dość duży nieporządek w obejściu  jakoś  mimo dość niskiej ceny zniechęcili mnie do dłuższego postoju w tym miejscu, co jednak wcale nie musi oznaczać    niższej jakości samej usługi.

Po tej samej trasie:

Serwis ogumienia przy ulicy Bałtyckiej w  Słupsku (na zdjęciu)

Tu uzyskałem odpowiedz, że do rozmiaru 17 cena wynosi  100 złotych za usługę   bez względu na czujniki w oponach.  Tu jednak  tylko jedno stanowisko i   kilka pojazdów w kolejce  nakazywało mi dalsze rozpoznanie tego rynku usług.

Po trasie  ulica Ogrodowa w Słupsku.

Serwis ogumienia przy ulicy Ogrodowej w Słupsku

Po  określeniu rozmiaru kół (17)  i wyposażenie w czujniki –  cena  usługi to  150 złotych.

Tam też przepustowość warsztatu  jeszcze mniejsza niż w poprzednim stąd moja decyzja o dalszym poszukiwaniu serwisu.

Serwis ogumienia przy ulicy Piłsudskiego (na zdjęciu poniżej)

Pytanie jak wszędzie, informacja o czujnikach i cena   110 zł bez czujników i 130 złotych  z czujnikami. 

Dobrze wyglądający serwis z operatywna obsługą i  wykonanie usługi „od ręki” zmobilizował mnie do wymiany właśnie w tym serwisie za 130 złotych.

Serwis ogumienia w Głobinie (na zdjęciu)

Już po  wykonaniu sezonowej zmiany ogumienia  –  dotarłem jeszcze do  Głobina, gdzie  także funkcjonuje serwis ogumienia.

Na moje pytanie – i dodatkowe pytanie od pracownika biura obsługi   w sprawie czujników usłyszałem odpowiedz, że właściwie z czajnikami 130 złotych, ale może mi wykonać te usługę za 110 złoty jak bez czujników z zastrzeżeniem, że na umówiony termin.

W niektórych serwisach przy uzasadnianiu ceny –  dochodził jeszcze inny argument tzn. ilość ciężarków na kolach do wyważania kół.

Rekonesans po serwisach ogumienia zajmujących się sezonową wymianą ogumienia dobiegł końca na serwisie w Globinie, choć jak dowiedziałem się nieoficjalnie konkurencja w tym zakresie jest ogromna. jednak i ilość serwisów też jest ogromna.

Czytelnik może jednak  na tej podstawie wyrobić sobie pogląd co do  tego rodzaju usługi a przede wszystkim  może sobie uświadomić, że  jest wiele serwisów ogumienia (które oczywiście maja wiele większy zakres usług niż tylko sezonowa wymiana open), że usługi  te są na bardzo różnym poziomie fachowości i kultury obsługi, że   wyposażeniem i estetyka  wygląda skrajnie różnie a ponadto że  nieuzasadniona rozbieżność cen za usługę jest ogromna, a podstawowym tłumaczeniem wyższego poziomu cen jest przede wszystkim rozmiar kola, wyposażenie w czujniki ciśnienia  oraz ilość ciężarków instalowanych  na kole do wyważenia koła.

Uwzględniając   cały proceder wymiany  ogumienia używanego i wymiana sezonowa  takiego  ogumienia za 50 zł od sztuki hurtowo  napływających do Polski  z Niemiec ale także z innych krajów  (jak na zdjęciu tytułowym niniejszego bloga)  moim Jaka jest różnica tych pojęć  -ciekawskich odsyłam do definicji zawartych w internetowej  zdaniem   nie jest  usługą  poprawiającą bezpieczeństwo na naszych drogach  ale usługą  pogarszająca bezpieczeństwo  także   w kontekście tych czujników o których tak dużo napisałem w artykule   –   można raczej przesądzić że rynek tych usług raczej   jest bliżej wolnej amerykanki  niż wolnego rynku

Czytelnikom bloga należy się jeszcze wyjaśnienie o znacznym cenotwórczym wpływie czujników i na znacznie podwyższaną cenę usługi z faktu jego istnienia w oponie

Czujniki ciśnienia w nowo produkowanych pojazdach są standardem i obowiązkiem producentów.  Mają poprawić bezpieczeństwo ruchu, jako że  parametry opony poprzez czujnik informują system ABS  i ESP (ewentualnie inne systemy) o  zmieniających się parametrów opony mogących mieć wpływ na pogorszenie bezpieczeństwa naszego pojazdu na drodze  i wpływu tego systemu na bezpieczne hamowanie pojazdem

 Mój wybór jest prosty – tylko opony całoroczne z czujnikami i systemami bezpieczeństwa o których pełna sprawność trzeba zadbać przez cały okres eksploatacji pojazdów. Żaden serwis nie będzie w stanie zagrozić sprawości tych czujników podczas wymiany sezonowej. Czy pojazd będzie bezpieczniejszy na drodze? Nie mam watpliwości bo opona zimowa może być sprawna tylko w sytuacji śniegu. Żadna opona nie pomoże na nawierzchnię oblodzona. Sprawne czujniki ciśnienia ogumienia w połaczeniu z systemami wspomagania hamowania pojazdem i systemami utrzymywania toru jazdy (ABS ESP)

Kiedy serwisy ogumienia przestaną brać haracz z tytułu samego faktu istnienia czujnika w oponach pojazdu. Już wszystkie nowo produkowane pojazdy muszą być w takie czujniki wyposażone. Jaką pewność ma klient serwisu po zmianie sezonowej ogumienia że czujniki w dalszym ciągu spełniają swoją funkcję

Możliwość komentowania Ogumienie – Sezonowa wymiana. Poprawa czy pogorszenie bezpieczeństwa została wyłączona