
Sygnalizacja świetlna -na wlotach z dróg miejskich osiedlowych na osiedlu Unii Europejskiej na drogę wojewódzką nr 213 w ciągu ulicy Kaszubskiej na odcinku Słupsk -Siemianice. Mieszkańcy osiedla Unii Europejskiej załatwili problem wlotu na DW 213 Słupsk z ul. Norweskiej, Estońskiej w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2022. Mieszkańcy Siemianic z gminy Słupsk niestety nie mają takiej siły przebicia co do wlotu z ulicy Spacerowej na drodze wojewódzkiej w 213 w kierunku Słupska i Główczyc ,Rowów – Pozostaje udręka kierowców. Z funduszu sołeckiego pewnie się tego a dla Zarządu Dróg Wojewódzkich z Gdańska to za mały problem.
Jeszcze w końcówce 2022 roku władze Słupska zapowiadają wykonanie sygnalizacji świetlnej na wlocie ulic Łotewskiej i Norweskiej na drogę wojewódzką 213 w ciagu do ulicy MIEJSKIEJ Kaszubskiej na odcinku do Siemianic.
Mieszkańcy Siemianic gmina Słupsk (sąsiedzi graniczni z miastem Słupsk) od wielu lat walczą o poprawę obsługi bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogi wojewódzkiej nr 213 z ul. Spacerową, Lawędową oraz Miejska w Siemianicach. Mieszkańcy dopiero powstających osiedli mieszkaniowych na odcinku miejskim osiedla Uniii Europejskiej przy granicy z Siemianicami (gm. Słupsk) w ramach budżetu obywatelskiego miasta Słupska na 2022 rokprawdopodobnie już do końca roku 2022 zobaczą żółto ‘zielono -czerwone światła sygnalizacji świetlnej budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach dróg miejskich ulic Norweskiej i Łotewskiej na drogę Słupsk- Siemianice w ciagu drogi wojewódzkiej 213.
Można pochwalić mieszkańców miasta Słupska z tej części nowopowstajacego osiedla za skuteczność i siłę przekonywania w ramach budżetu obywatelskieg do budowy sygnalizacji świetlnej choć moim zdaniem na tym etapie rozbudowy tej części miasta przyległej do ulicy Kaszubskiej z pełną sygnalizacją świetlną płunność ruch na odcinu dw 213 nie poprawi bez wybudowania pasów do skrętu w lewo i do zjazdu z drogi 213 w prawo na osiedle. Jestem przekonany że na odcinku Słupsk -Siemianice oraz przez miejscowość Siemianice jest kilka wlotów na dw 213 gdzie na skrzyżówaniach powinny byc wykonane takie zjazdy tak jak został wykonany zjazd z kierunku Siemianic do Słupksa przy stacji paliw OKTAN. . Dobrze że sygnalizacja świetlna planowana na skrzyżówaniach Łotewska i Norweska będzie z funkcją video detekcji czyli zmiany sygnałów bedą żależały od nateżenia ruchu śledzonego na bieżaco przez kamery wizyjne. Nie poprawi to sytuacji na drodze zbiorczej 213 ale na pewno wyjazdy z osiedla na dw 213 będą ułatwione .
Mieszkańcy Siemianic gmina Słupsk (sąsiedzi graniczni z miastem Słupsk) od wielu lat walczą o poprawę obsługi bezpieczeństwa na wlotach (połączeniach) ze zbiorczą drogą wojewódzką nr 213 w m. Siemianice natomiast mieszkańcy dopiero powstających osiedli mieszkaniowych ale w granicach miasta Słupska przy granicy z Siemianicami z własnej inicjatywy w ramach budżetu obywatelskiego miasta Słupska- prawdopodobnie już do końca roku 2022 mają pewność (jak sądzą) poprawy wygody ruchu i poprawy bezpieczeństwa ruchu na wlotach dróg gminnych I osiedlowych na drogę Słupsk- Siemianice w ciągu drogi wojewódzkiej 213.
Ta sama droga Wojewódzka o numerze DW 213 na odcinku gminy Słupsk w Siemianicach – i tam mieszkańcy od lat mają podobny problem komunikacyjny ale już widać że podejście do rozwiązania tego komunikacyjnego problemu przez zarządy obu samorządów jest istotnie odmienne.

Pas do skrętu w lewo z ewentualnym wsparciem sygnalizacji to konieczność, od której zarządcy dróg nie uciekną.
To problem organizacji wlotów dróg gminnych I osiedlowych na zbiorczą drogę rangi wojewódzkiej (213) Problem trudności komunikacyjnych tych odcinków jest znany od lat i uciążliwy dla mieszkańców gminy Słupsk i miasta Słupska ale także uczestników ruchu korzystających z dw 213 na trasie do Główczyc, Rowów ze swoich potrzeb w Słupsku w tym także uczestników
ruchu wybierających ten szlak jako dojazd i powrót do miejscowości nadmorskich. Są w Siemianicach ulice osiedlowe i gminne oraz skrzyżowania połączone z drogą wojewódzką 213. To taka zbiorczą droga “okno na świat” o dość dużym natężeniu ruchu i kiepskich parametrach konstrukcyjnych – na którą jednak trudno jest się włączyć z tzw. wlotów z poboczy szczególnie w miejscowości Siemianice , dość mocno zurbanizowanej. Dot. to przede wszystkim skrzyżowania drogi wojewódzkiej 213 -(Słupsk Wicko) z drogą powiatową (Siemianice – Jezierzyce), wlotu z drogi lokalnej gminnej ulicy Spacerowej w Siemianicach na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 213, czy też drogi lokalnej gminnej granicznej miasto- gmina ul. Miejskiej, z drogą wojewódzką 213 Słupsku.
Podobny problem wkrótce mógł by wystąpić na odcinku miejskim dw. 213 szczególnie na wlotach dróg z osiedla Unii Europejskiej takich jak ulice: Norweska, Fińska czy Estońska. Drogi te mają stanowić podstawowy szkielet komunikacyjny, a więc z ciągami pieszymi, jezdniami i oświetleniem przystosowanymi do obsługi autobusowe komunikacji pasażerskiej.
Od wielu lat kierujący pojazdami mocno odczuli utrudnieniach ruchu na odcinku Słupsk ulica Kaszubska -Siemianice. Od lat postulowano zmiany organizacji ruchu które udrożnią ruch na tym odcinku. Postulowano wdrożenie sygnalizacji świetlnej na wlotach na dw. 213 na tym odcinku. Bez skutku, że strony Zarządu Województwa Pomorskiego – gospodarza drogi wojewódzkiej.



O problemach z porozumieniem się i współpracą pomiędzy samorządami miasta Słupska Gminy Słupsk oraz Samorządu Województwa Pomorskiego (zarzadcy dw 213 ) w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu na tyn obszarze oraz w zakresie poprawy komfortu podróżowania mówiło się często ale jdnak bez istotnej poprawy w tym zakresie z wyjątkiem ciągu pieszo rowerowego jaki z udziałem gminy Słupsk I Zarządu Dróg Wojewódzkich powstał przez miejscowość Siemianice.
Mieszkańcy budującego się osiedla Unii Europejskiej dokladnie zdaja sobie sprawę (nawet ci którzy jeszcze tam nie mieszkają) że mogą zostać tak jak mieszkańcy Siemianic “zamknięci” w swoich osiedlach bez możliwości szybkiego I płynnego wjazdu na zbiorczą drogę wojewódzką 213 która jeszcze długo będzie jedyną droga (bez alternatywy) na na tzw. wielki Świat. Przynajmniej do czasu zbudowania kolejnego etapu słupskiego ringu czy też możliwości właczenia się od strony Jezierzyc do węzła drogi ekspresowej z obwodnicy trójmiejskiej do Slupska ktora wkrotce pwostanie.
Wierzyć należy że realizacja kolejnych eteapów słupskiego ringu, obwodnicy Rządowej SŁupsk – Kobylnica czy też węzłów wlotowych na droge Eksprsową po stronie wschodniej a także ruchu wewnętrzny drogami stanowiacymi szkielet osiedla Unii Europejskiej – poprawi bezpieczeństwo i wygodę uczestników ruchu na odcinku drogi wojewódzkiej 213 Słupsk – Siemianice i dalej w kierunku Łeby , Głowczyć, Rowów i pozostałych ośrodków nadmorskich.
Pomorskiego (zarządcy dw 213)

