
Trasa Kaszubska na 43 km odcinku Wielki Kack w Gdyni od trójmiejskiej obwodnicy do Bożegopola Wielkiego w dniu 3 lutego 2023. Osobiście to sprawdziłem: ze Słupska do Gdańska (w tym na nowym odcinku) w warunkach normalnych a powrót do Słupska tą samą trasą w zimowych warunkach ekstremalnych: Oto poniżej moje do od spostrzeżenia.


Od wielu miesięcy wraz z czytelnikami mojego bloga bezpiecznienadrogach.pl i na FB śledziłem postępy w realizacji ekspresowej trasy kaszubskiej alternatywnej do od istniejącej od zawsze drogi krajowej nr Dk-6 na szlaku nadbałtyckim – szczególnie od Słupska do Gdańska bowiem obszary środkowego Pomorza a szczególnie regionu słupskiego w tym obszarze były od wielu lat wykluczone komunikacyjnie i to we wszystkich kategoriach dróg po d krajowych po lokalne gminne. Od kilkudziesięciu lat drogą krajowa nr 6 nie zmieniała prawie wcale swoich parametrów ani organizacji ruchu przy ogromnym wzroście ruchu na tej drodze po tym jak stała się głównym połączeniem do stolicy Pomorza po ostatniej zmianie granic administracyjnych Polski – do tego stopnia że czas przejazdu do Trójmiasta już nie udawało się zaplanować. – by być na miejscu w planowanym czasie o wyznaczonej godzinie. Ograniczenia prędkości i z powodu kiepskiej infrastruktury i organizacji ruchu i mozolna jazda od Wejherowa do Gdańska z mocno ograniczonymi dopuszczalnymi prędkościami to była i jest jeszcze zmora komunikacyjna powodująca że podróż że Słupska do Gdańska w zgodzie z prawem drogowym to ok 3 godziny . W przybliżonym czasie można już dojechać pociągiem do Warszawy
Dobrze znałem szczegóły dotychczasowej szótki krajowej na opisywanym szlaku od Koszalina poprzez Sławno – Słupsk – Lebork – Wejherowo – Reda – Rumia – Gdynia -Gdańsk a w szczególności od Słupska do Trójmiasta.
Opiniowałem i przeporowadzałem rekonstrukcje zdarzeń drogowych w procesach sądowych, w postepowaniach przygotowawczych dla Policji, Prokuratury a także dla wojskowych organów śledczych przez ponad 25 lat.
Duże piętno na tym odcinku mojej pracy wywarły na mnie zdarzenia najbardziej tragiczne w skutkach z ofiarami śmiertelnymi a najbardziej przeżywam do dziś te tragedie drogowe w których zginęli najmniejsi uczestnicy ruchu a nawet niemowlęta pozostawiając rodziców w wielkiej życiowej rozpaczy lub takie zdarzenia w których zgunęli rodzice (opiekunowie) pozostawiajc losowi te małe i najmniejsze i nieporadne istoty ludzkie.
Piszą o tym dlatego że wszelkie modernizacje , budowy i unowocześnienia infrastruktury drogowej przy coraz bardziej wyspecjalizowanych pojazdach – mają doprowadzić do istotnego ograniczenia ilości takich tragedii, szczególnie w Polsce gdzie statystyki niestety dawały nam obrzydliwą palmę pierwszeństwa w zakresie śmiertelnosci i tragicznych okaleczeńna drogach.
Bezpieczeństwo na drogach określają jednak 3 parametry : droga – pojazd – człowiek. O ile na dwa pierwsze elemnty wpływ ma rozwój nowych technologii to jednak na trzeci elemnt wpływ ma wyłalcznie człowiek za kierownicą poajzdu i inni uczestnicy ruchu drogowego w tym Ci najsłabsi : Piesi (w tym dzieci) – rowerzyści i kierujacy jednośladami) .
Niestety takie zdjęiecia na drogach jak to poniżej są często skutkiem łąmania zasad ruchu drogoweo przez uczestników tego ruchu, arogancja i niezrozumiała świdomość piratów i łamiących przepisy o ich nieśmiertelności w swoich niezniszczalnych maszynach.

Nawet powołanie na chwilę województwa słupskiego czy też budowa amerykańskiej tarczy antyrakietowej w Redzikowie gm. Słupsk nie spowodowała nic w zakresie inwestycji komunikacyjno- drogowych i ograniczenia wykluczenia komuniakcyjnego w tym obszarze.
W tym miejscu nie bacząc na uwarunkowania polityczne w kraju – trzeba jednoznacznie stwierdzić że od 2015 roku (początek kadencji nowego Parlamentu nowego prospołecznego podejścia kolejnych Rządów az do chwili obecnej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowwegi w sposób absolutnie kompleksowy – rządzące ekipy przez niecałe dwie kadencję uczyniły wiele w Polsce ale także w regionie środkowego Pomorza w zakresie komunikacji i drogownictwa – by ograniczać a w niektórych obszarach zlikwidować głębokie wykluczenie w tym zakresie a w szczególności poprawiać bezpieczeństwo ruchu drogowogo i istonie ograniczyć najhbardziej tragiczne zdarzenia z ofiarami śmiertelnymi. Takie prospołeczne podejście do bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie kompeksowym na szczęście trwa i mozemy wyrażać nadzieje że kolejne ekipy rzadowe będą podążały w tym samym kierunku.
Przełom ogromny nastąpi po realizacji całego odcinka drogi ekspresowej od obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni trasą Kaszubską do Słupska.
pierwszy odcinek do Bożegopola już funkcjonuje o czekamy na odcinek kolejny.
Od miesiąca listopada dla najtrudniejszego odcinka starej krajowej szóstki (od Bożegopola poprzez Wejherowo , Redę, Rumię, Gdynię) – istnieje nieporównywalnie lepsza alternatywa w postaci nowego odcinka ekspresowej trasy kaszubskiej od Bożegopola do Obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni Wielki Kack.
Czy jednak poprawa wygody dla kierujących oznacza poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu na tym nowym szlaku ?

Oczywiście z samego faktu że jest to droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku , wyseparowanych na całym odcinku – i że nie występują zagrożenia w czasie wyprzedzania pojazdów z zagrożeniem że strony pojazdów nadjeżdżających z przeciwka to możemy mówić o ogromnej poprawie bezpieczeństwa przy założeniu że kierujący będą przestrzegać zasad ruchu drogowego szczególnie tych na które ustawodawca ostatnią zwrócił szczególną uwagę i wdrożył restrykcyjne przepisy za ich na naruszanie (choćby dopuszczalne prędkości).

Czy są jakieś słabsze strony tego nowego odcinka trasy?
Z pewnością są. choć moim zdaniem wynikają one przede wszystkim z przebiegu tego ponad 40 km odcinka ekspresówki w dość mocno pofałdowanym terenie o licznych zakrętach, ale też licznych i ostrych spadkach i wzniesieniach podłużnych także w ciągu ostrych zakrętów . Przy dopuszczalnej prędkosci do 120 km/h te elemnty drogi mają wpływ na reakcje i zachowania kierujacych . Ma to ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu w trudnych warunkach zimowych zalegającym śniegiem lub błotem pośniegowym do czasu zadziałania służb drogowych Jeszcze gorzej gdy na tym pofałdowanym przebiegu trasy na jej nawierzchni wystąpi zmrożona po opadach deszczu nawierzchnia drogi lub wystąpi gołoledź. Wtedy zjazd z wzniesienia lub podjazd na wzniesienie na dlugich łukach drogi jest bardzo niebezpieczny. Osobiście się o tym przekonałem jadąc tą trasą od kierunku obwodnicy gdańskiej w kierunku Słupska w dniu 3 lutego 2023 roku
Niektórzy kierowcy a także drogowcy przekonali się że w tym czasie na tej trasie panował drogowy “Armagedon”. Przewrócone do góry kołami pojazdy na jezdni i na poboczach po utracie panowania nad pojazdem w wyniku poślizgu to dość powszechny obrazek na nowym odcinku drogi ekspresowej trasy kaszubskiej w dniu 3 lutego 2023 a przypomnieć należy że warunki drogowe zmieniły się na skrajnie utrudnione dopiero od około godziny 11.00.
Gdy jechałem do Gdańska w tym dniu rano do godziny 8.00 nie było śladu padającego śniegu a droga była na całym odcinku czarna lub lekko wilgotna.
Wielu kierujących w tym niestety pojazdów ciężarowych jakby na chwilę zapomniało że choć na drodze ekspresowej dwujezdniowej według znaku pionowego D-7. dopuszcza się jazdę z prędkością do 120 km/h – to jednak art. 19 prawa o ruchu drogowym stanowi wprost że kierujący ma obowiązek mimo administracyjnie ustalonej prędkości do 120 km/h – dostosować prędkość do występujących na drodze w danym miejscu – warunków ruchu do prędkości bezpiecznej. Ocena tej prędkości bezpiecznej należy wyłącznie do kierującego pojazdem który musi uwzględnić różne okoliczności tego ruchu. W praktyce nie dotyczy to tylko jednej okoliczności .
W moich wpisach na blogu i FB dot. budowanej ekspresówki – ciągle podkreślałem że nowa trasa będzie prowokowała do szybkiej jazdy i do przekraczania ustalonych norm prędkości na drodze ekspresowej.
Moim zdaniem nie ma potrzeby narażania się na spowodowanie wypadku poprzez nadmierną prędkość, bo wystarczająca jest dopuszczalna prędkość na drodze ekspresowej w normalnych warunkach do 120 km (lub inna ustalona na tej drodze w niektórych miejscach np. w obszarze węzłów na wlotach lub zjazdach z tej drogi ekspresowej.).
Przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na drodze ekspresowej wynikać ma przede wszystkim z powodu maksymalnej eliminacji tzw. miejsc kolizyjnych a przede wszystkim wyeliminowanie zagrożenia zdarzeń drogowych poprzez wyseparowania (trwałe oddzielenie) jezdni dla kierunków przeciwnych.
Dla mnie jako uczestnika ruchu odbywającego dość często podróże na trasie ze Słupska do Trójmiasta – dzień 3 luty 2023 roku – był dobrym testem nowego odcinka drogi ekspresowej w obie strony przy czym w kierunku do Gdańska w warunkach nocnych ale w miarę normalnych warunkach atmosferyczno drogowych i z powrotem w absolutnie skrajnych warunkach zimowych z gęsto padającym śniegiem, zawieją i śniegiem (breją pośniegową) zalegającą na nawierzchni drogi.
Ponieważ załamanie pogody nastąpiło nagle w bardzo krótkim okresie czasu – nie dostrzegłem drogowców z odpowiednimi sprzętem do zimowego utrzymania dróg na tym odcinku drogi ekspresowej.
Mogę zapewnić że jazda ze Słupska do Gdańska z wykorzystaniem dotychczasowej drogi krajowej nr 6 do Bożegopola (ok 60 km) i nowego odcinka ekspresówki (ok 60 km) przy zachowaniu wszelkich reguł prawnych prawa drogowego a nawet z mniejszymi prędkościami niż nakazane prawem – trwała od godziny 5.20 do godz. 7.00.
W porównaniu do „starej” trasy jest to duża różnica – bo jadąc także zgodnie z regułami pranymi – często nie mieściłem się w 3 godzinach jazdy.
Nie muszę dodawać że komfort jazdy i poczucie większego bezpieczeństwa to korzyść chyba największa – bowiem nie ma ciągłej obawy o kolizję z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka w związku z wyprzedzaniem pojazdów. Nie ma także sytuacji jazdy w tempie „żółwia” w związku z blokowaniem pasów ruchu przez pojazdy powolne.
Nie można także ukrywać faktu że ewentualne wypadki drogowe z powodu większych prędkości na odcinku ekspresowym mogą być znacznie bardziej tragiczne ale ograniczenie zagrożenia z tego powodu leży wyłącznie w rękach kierujących choć organy kontroli ruchu drogowego i organizacja ruchu też mają swoje znaczenie.
Liczę na to że na odcinkach drogo ekspresowej istotnym elementem nadzoru nad prędkością będą tzw. elektroniczne odcinkowe pomiary prędkości.

Retrospekcja fotograficzna odcinka trasy Kaszubskiej obwodnica Wielki Kack Gdynia do Bożegopola Wielkiego – przejazd własnym pojazdem w dniu 3 lutego 2023 roku . Zdjęcia autora












