
Wniosek do Premiera Rządu RP -Mateusza Morawieckiego i NIK o zbadanie czy trzebież lasu OCHRONNEGO w 2020 i 2023 roku oraz w latach wcześniejszych – nie narusza art 15 ustawy “o lasach”. Las ochronny w Siemianicach gm. Słupsk , ok 1000 metrów od granicy miasta Słupska, w którym zamieszkuje ok 80 tyś mieszkańców po bardzo radykalnych cięciach gospodarczych w czerwcu 2020 roku p – ponownie w opałach w styczniu i lutym 2023 r.. Mocno przerzedzony las moim zdaniem czeka na większy podmuch wiatru a potem już tylko na deweloperów.

Siemianice dnia 13.02.2023
Pan Mateusz Morawiecki
Premier Rzeczpospolitej Polskiej
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
WARSZAWA
S K A R G A
W TRYBIE ART. 7 I 77 USTAWY KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO I USTAWY O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNYCH
W czerwcu 2020 roku gdy zwierzęta i ptaki żyjące w lesie ochronnym w Siemianicach gm. Słupsk (Ok.100 m od granicy z miastem Słupsk ok 80 000 mieszkańców) mozolnie wiły swoje gniazda lęgowe – gdy do tego lasu wjechały ogromne maszyny do trzebienia lasu. Lasu który przylega bezpośrednio do osiedla w Siemianicach ale także lasu od którego odległość do granicy miasta Słupska (blisko 80 tyś mieszkańców) wynosi nie więcej niż 1000 m. Lasu który z mocy prawa jest lasem ochronnym (mapka poniżej) gdzie wykorzystanie gospodarcze z wyjątkiem robót pielęgnacyjnych jest mocno ograniczone . W ciągu kilkunastu dni leśnicy (firmy wykonawcze) popełnili na tym lesie prawdziwe “harakiri” w 2020 roku, dokonując intensywnych cięć gospodarczych, i “harakiri na zwierzętach w tym ptakach które podlegają ochronie w okresie lęgowym ale także podlegają ochronie z uwagi na to że dotyczy to lasu ochronnego. Widząc zbulwersowanych mieszkańców tym faktem oraz informacjami prasy lokalnej także jako mieszkaniec tej gminy podjąłem liczne działania aby powstrzymać leśników którzy zdaniem wielu mieszkańców dopuścili się bezprawnej i bardzo intensywnej wycinki gospodarczej lasu ochronnego w czasie okresu lęgowego. W ciągu niewielu dni wycięto tysiące drzew w ramach cięć gospodarczych . Las przerzedzono tak bardzo że można pozostałość potraktować jako łąkę w lesie. Wycięto także niektóre powierzchnie lasu całkowicie. Pozostawiono w znacznej części tyko jeden gatunek drzewa- modrzew.( w mojej ocenie)


Publikacje wielu wpisów na moim blogu bezpiecznienadrogach.pl (cały czas dostępne) oraz wiele moich wystąpień do kompetentnych instytucji ( Kancelaria Premiera, Ministerstwo Środowiska, Centrala Lasów Państwowych, Regionalny Zarząd Lasów Państwowych w Szczecinku, Nadleśnictwo Ustka , Wójt Gminy Słupsk) zareagowały na korespondencję z moimi argumentami i stanem prawnym i zapewniały w odpowiedziach że podejmą działania wyjaśniające lub że bardzo intensywne cięcia nie naruszają prawa i są zgodne z planem urządzenia tego lasu.

Stosowne zawiadomienie zostało skierowane do NIK z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w sprawie ewentualnego naruszenia art. 15 ustawy o lasach i aktów wykonawczych do tej ustawy. W odpowiedzi NIK zapowiedziała ewentualne uwzględnienie tego problemu w swoich planach kontroli.
Z głębokiej trzebieży lasu w 2020 roku dokonałem szczegółowego dokumentowania prawnego oraz rzeczywistego dokumentowania fotograficznego co do dewastacji lasu w zakresie moim zdaniem niedopuszczalnej wycinki w lesie ochronnym ale także bardzo głębokiej dewastacji poszycia leśnego, oraz niszczenia zwierzą w tym ptaków w okresie lęgowym od czerwca 2020 roku. Udokumentowałem także dużą część pozyskanego w bardzo krótkim czasie drewna w zdecydowanym zakresie ze stosunkowo młodych drzew. Oczywiście po nagłośnieniu sprawy i skierowaniu bogatej korespondencji do instytucji kompetentnych drewno pozyskane bardzo pośpiesznie wywożono z lasu.

Po ok 30 miesiącach od tego dramatycznego cięcia lasu w czasie lęgowym – od kliku dni ( od miesiąca stycznia i lutego 2023 ) w tym samym lesie trwa druga odsłona intensywnego gospodarczego cięcia w tym samym ochronnym lesie. Cięcia te dokładnie w 2023 roku było podjęte nagle z naruszeniem prawa i z zagrożeniem dla mieszkańców którzy korzystali z leśnej drogi rekreacyjnie (w lesie ochronnym) na drodze na której odbywała się zrywka u układanie drzewa w stosy ciężkim sprzętem bez oznakowania wlotów na tę drogę z obu miejscowości które ten las łączy tj Siemianic z Jezierzycami. ( także doszedłem tą drogą do miejsca w którym na szerokości całej drogi sprzętem ciężkim do zrywki drewna operował operator.)

Zapytałem tego operatora dlaczego prowadzi te niebezpieczne czynności bez możliwości obserwacji otoczenia i ludzi mogących tam spacerować, jeżeli wjazd do tego lasu z żadenej strony nie jest oznakowany stosowanymi tablicami ostrzegawczymi o zakazie wejścia do lasu w czasie prac leśnych. Pracownik wyjaśnił że „tablicę wcześniej zabrał Szef”
Także z tej drugiej odsłony trzebieży tęgo ochronnego lasu w Siemianicach na przełomie lutego i marca 2023 wykonałem szczegółową dokumentację miejsc trzebieży tego lasu, drogi komunikacji drewna a także wcześniejsze miejsca całkowitej wycinki niektórych obszarów tego lasu w poprzednich latach. Są tam udokumentowane miejsca całkowitej wycinki lasu przez ostatnie ok. 20 lat po którym dokonano sadzenia gatunku drzewa które po wielu latach od wycinki są gęstym obszarem w zasadzie krzewów a nie drzew charakterystycznych dla gatunków wycinanych choćby z prawnego obowiązku zachowania i odnawiania gatunków naturalnych i w sposób naturalnych dla tego lasu ochronnego.
Ponieważ ignorancja instytucji do których po wycince w roku 2020 wysyłałem komplet informacji prawnej z argumentami prawnymi, uzasadnieniem i z dokumentacją fotograficzną jest bardzo nie zrozumiała nawet w zakresie przeanalizowanie sprawy i udzielenia fachowych odpowiedzi a także ponieważ z otrzymanych odpowiedzi zapewniano nas w 2020 roku że kolejnych trzebieży nie przewiduje się , postanowiłem ponowić wnioski z 2020 roku z dołączeniem dokumentacji z kolejnej trzebieży z 2023 roku. Czuję się zwolniony z obowiązku dołączania do kolejnego niniejszego wniosku kolejnych materiałów z trzebieży tego lasu w 2023 roku.

Obserwując niemal na co dzień te dwa okresy dewastacji lasu ochronnego i po szczegółowej analizie prawa obowiązującego w ZAKRESIE LASÓW SZCZEGÓLNIE CHRONIONYCH (OCHRONNYCH) – (do 1000 metrów od granicy miasta Słupska i powyżej ok 80 tyś mieszkańców miasta) – odrzucam całkowicie ewentualne tłumaczenia leśników że wszelkie roboty realizowane w tych okresach miały charakter robót pielęgnacyjnych o których mowa we wspomnianej wyżej ustawie i aktach wykonawczych tj rozporządzeniach zgodnie z zatwierdzonym planem urządzenia tego lasu ochronnego oraz planu zagospodarowanie przestrzennego gminy Słupsk,
Na żadne z postawionych zarzutach w moich wnioskach – w odpowiedziach instytucji do których wnioski zostały skierowane, nie odniesiono się wprost lub nie odrzucono wprost z uzasadnieniem że moje zastrzeżenia oraz zarzuty są nieuzasadnione.
Liczę w dalszym ciągu na deklarację Najwyższej Izby Kontroli że opisany przeze mnie problem ale będący nie tylko moim problemem ale też wielu mieszkańców z tego obszaru (wystarczy przeprowadzić stosowną sondę)_ będzie przedmiotem kontroli merytorycznej tej instytucji.
Dostarczę je odpowiednim kompetentnym instytucjom jeżeli o to poproszą.
Dotyczy to przede wszystkim wystąpień do:
*Ministra Środowiska z dnia 12.07. 2020 roku w formie skargi (kopia załączona
do niniejszego pisma )
*Kancelarii Premiera RP
*Regionalnej Dyrekcji lasów Państwowych w Szczecinku
*Centrali Lasów Państwowych w Warszawie
*Wojewody Pomorskiego w Gdańsku
*Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku
*Wójta Gminy Słupsk
*Nadleśnictwa w Ustce – administratora tego lasu (który odmówił mi pisemnie
informacji publicznej o zakresie ilościowo wartościowych pozyskanego drewna i
gatunków pozyskanego drewna
W tym samym czasie tj 11 sierpnia 2020 roku skierowałem LIST OTWART DO MINISTRA Środowiska w tej sprawie.
Problem ten szeroko został przedstawiony z argumentami prawnymi i merytorycznymi na moim blogu www.bezpiecznienadrogach.pl i na FB i tam funkcjonuje do dziś szczególnie we wpisach pod poniższymi linkami.
Poniżej linki do wpisów wpisy dot. dewastacji lasu ochronnego w m. Siemianice gmina Słupsk (sprawa została opisana we wnioskach pisemnych do kompetentnych organów RZADOWYCH, RESORTU ŚRODOWSIKA , REGIONALENEJ DYREKCJI LASÓW PAŃSTWOWYCH W SZCZECINKU ORAZ DO NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI ORAZ WÓJTA GMINY SŁUPSK. Organy nie podjęły się sprawdzenia zarzutów środowisku którego skargi dotyczyły a wszelkie odpowiedzi pisemne miały charakter czysto administracyjny z przywołaniem przepisów prawnych w tym zakresie bez rozstrzygania zasadności złożonych zarzutów. Nadleśnictwo Ustka odmówiło udzielenia informacji publicznej na wystąpienie pisemnie dot. zakresu przeprowadzonej wycinki lasu , ilości wyciętych drzew, rodzaju wyciętych drzew oraz ilości pozyskanego drewna w lesie ochronnym.
Mieszkańcy Siemianic, Jezierzyc, Słupska pewnie nie dostrzegają jeszcze zagrożenia dla lasu zwanego ochronnym tzn. takim który jest w obszarze do 10 km od miasta powyżej 5o tys ludności. Co to oznacza? Według leśników – nic i dlatego od lat rżną aż wióry lecą. Mówią że nic się nie dzieje, choć prawdziwego ochronnego lasu coraz mniej a nawet od środka co kilka lat łysieje – nie ze staroścì ale za sprawą ostrych cięć nazywanyvh trzebieżą lasu w celu ich ochrony i pielegnacji i w oparciu o ministerialny plan urządzenia lasu. Czy nie czas na weryfikację minister ialnych planów z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzenegogmin w tym zakresie?


Stan z 7 lutego 2023 roku przykład całkowitego obszaru w lesie ochronnym
a także wpis dotyczący obecnej sytuacji z przełomu stycznia i lutego 2023 roku
Link do wpisu is na blogu www. bezpiecznienadrogach.pl dot. kolejnej odsłony dewastacji lasu ochronnego w Siemianicach w lutym 2023 roku publikowany także na FB.


§ 3. Rozporządzenia
W lasach ochronnych prowadzi się gospodarkę leśną w sposób zapewniający ciągłe spełnianie przez nie celów, dla których zostały wydzielone, w szczególności poprzez:
1) zachowanie trwałości lasów w drodze:
a) dbałości o stan zdrowotny i sanitarny lasów,
b) preferowania naturalnego odnowienia lasu,
c) ograniczania regulacji stosunków wodnych do prac uzasadnionych potrzebami odnowienia lasu oraz użytkowania sąsiadujących z lasami ochronnymi gruntów nieleśnych,
d) ograniczania trwałego odwadniania bagien śródleśnych do przypadków, w których wyniki przeprowadzonych badań i ekspertyz wykluczają niekorzystny wpływ tego zabiegu na stosunki wodne w lasach ochronnych,
6. Lasy ochronne Z uwagi na ważną rolę ekologiczną, środowiskową i społeczną lasów, na obszarach leśnych gminy (tylko na gruntach PGL) ustanowiono lasy ochronne różnych kategorii. Ustanowione zostały decyzjami: – w nadl. Damnica – Ministra Środowiska z dnia 30. 10. 2001 (BOA – Iplo – 283/2439/2001), – w nadl. Ustka – Ministra Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 12 sierpnia 1999 r.(DLOPiK. 1p. – 0233 – 59/99), – w nadl. Leśny Dwór – Ministra Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 4 stycznia 1999 r.(DLOPiK. 1p. – 0233 – 18/99).
Lasy ochronne zajmują na terenie gminy Słupsk łącznie 7106 ha, czyli stanowią ok. 93 % wszystkich lasów. Wielofunkcyjny model gospodarki leśnej zakłada spełnianie przez lasy równocześnie wielorakich funkcji z tym, że intensywność występowania funkcji może być przestrzennie zróżnicowana (funkcje wiodące i uzupełniające). Na terenie gminy wyróżniono następujące kategorie ochronności: – lasy wodochronne (głównie wokół rzek i jezior oraz na siedliskach bagiennych), – lasy glebochronne na silnie nachylonych zboczach wzgórz morenowych, – ostoje zwierząt podlegających ochronie gatunkowej, ustanowione najczęściej z uwagi na ochronę lęgowisk ptaków drapieżnych, – lasy położone w strefie ochronnej “C” uzdrowiska Ustka, – lasy mające szczególne znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa, –
lasy terenów zurbanizowanych (położone w odległości 10 km od granic administracyjnych Słupska). Największe powierzchnie zajmują lasy wodochronne oraz położone w odległości 10 km od Słupska. Obszary lasów ochronnych mogą być udostępniane dla celów turystyki i rekreacji (szczególnie ustanowione wokół granic administracyjnych Słupska), jednak te związane z DIAGNOZA I UWARUNKOWANIA ROZWOJU 58 siedliskami bagiennymi oraz ostojami chronionych gatunków zwierząt – w bardzo ograniczonym zakresie.
—————————————————————————————————————-
Znając zaangażowanie Pana Premiera Rządu w sprawie porządkowania prawa i przestrzegania reguł prawnych w gospodarce i życiu społecznym- choćby na podstawie tematyki prowadzonego przeze mnie bloga www.bezpiecznienadrogach.pl – i uczynienie kroku milowego w zakresie prawa o ruchu drogowym na przestrzeni obu kadencji od 2015 roku – liczę na pana Premiera i na spowodowanie podjęcia tematyki opisanej w moich kolejnych wnioskach w zakresie dot. ochrony naturalnego
W zależności od sposobu podjęcia tego tematu – informuję że na wypadek dalszego braku zbadania opisanego przeze mnie problemu – zdecydowany jestem w interesie mieszkańców tego obszaru – do wystąpienia z taki samym wnioskiem o zbadanie tej sprawy przez organy Unii Europejskiej do spraw Środowiska naturalnego
Ze zrozumiałych względów – nie kieruję niniejszego wniosku do instytucji do których taki wniosek kierowałem w 2020 roku z wyjątkiem Ministerstwa Środowiska w którym nastąpiła od tego czasu zmiana na stanowisku szefa tego Resortu.
Załączniki – 2
*Skarga do Ministra Środowiska z dnia 12.07.2020 r
*List otwarty do Ministra Środowiska z sierpnia 2020 roku
*sytuacja z przełomu lutego i marca 2023 roku pod linkiem na moim blogu na stronie pod linkiem: http://www.bezpiecznienadrogach.pl/2023/02/07/harakiri-na-lesie-w-siemianicach-gmina-slupsk-w-lesie-ochronnym-w-swietle-prawa-gdzie-zakazana-jest-prowadzenie-wycinki-gospodarczej-w-lesie-odleglym-od-granic-miasta-slupska-ok-80-tys/
Zbigniew Wiczkowski
bezpiecznienadrogach.pl

