
Czy “aneksja” obszarów gminy Słupsk przez Miasta Słupsk istotnie zmniejszy dla przejętych terenów opłaty za wodę i ścieki. Tak przynajmniej twierdzi Łukasz Jaworski Radny Miasta Słupska. Prawda to czy fałsz? Prezes Spółki ‘ Wodociągi Słupsk w odpowiedzi na moje pytanie nie pozostawia cienia watpliwosci. Moim zdaniem to face news. Szczegóły w odpowiedzi Prezesa we wpisie. Są już kolejne fałszywe argumenty inicjatorów nieprzyjaznego przejęcia części gminy Słupsk przez miasto Słupsk. Także do tych będziemy się w odcinkach odnosić .
Pan Radny Miasta Słupska – Łukasz Jaworski niezwłocznie po przyjęciu uchwały Rady Miejskiej w Słupsku w dniu 29.12.2021 roku – w sprawie „aneksji (lub jak kot woli – nieprzyjaznego przejęcia) części gminy Słupsk do miasta Słupska” zainicjował na FB ostry spór z na bazie nieprawdziwego argumentu, że opłaty za wodę i ścieki w gminie Słupsk są wiele wyższe niż w mieście Słupsk i z tego pośrednio wynika że będą niższe dla mieszkańców obszarów gminy Słupsk po “aneksji” przez miasto Słupsk. Przedstawił nawet stosowna tabelę Na pierwszy rzut oka tabelka ta może robić wrażenie – niemniej deklaracja z tego wpisu wynikająca mogła by sugerować że oto mieszkańcy przejętych obszarów będą mniej płacić za te usługi.
Radny Miasta Słupka Pan Łukasz Jaworski podał takie wartości:
Miasto Słupsk netto brutto
woda 2,72 2,94
Scieki’ 5,11 5,52
—————————————————————————————-
razem 7,83 8,46
Gmina Słupsk netto brutto
woda 2,96 3,20
Scieki 8,03 8,67
————————————————————————————–
Razem 10,99 11,87
Musiałem skomentować ten wpis bo jest zupełnie nieprawdziwy – a wiem co mówię bo już na początku demokratycznych przemian od 1990 roku byłem uczestnikiem tworzenia wspólnego systemu miasta Słupska z sąsiednimi gminami i sołectwami który różnicował stawki za wodę i scieki – nie w zależności od budżetu samorząd i siły negocjacji ale z przyczyn opisanych przez Prezesa Spółki Wodociągi Słupsk – poniżej

Pan Andrzej Wójtowicz – Prezes Spółki „Wodociągi Słupsk”?
W związku z koniecznością przekazania społeczeństwu gminy Słupsk – na stronach niniejszego bloga – informacji i argumentów dot. uchwały Rady Miasta Słupska – w sprawie zmiany granic miasta Słupska poprzez włączenie obszarów gminy Słupsk – na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznych – niniejszy wnoszę o uzasadnienie i przedstawienie argumentów na okoliczność wyższych opłat za wodę i ścieki w gminie Słupsk lub jej poszczególnych sołectwach w stosunku do opłat stosowanych przez gminę Słupsk wobec swoich mieszkańców.
Proszę o podanie prawdziwych argumentów powodujących tę różnicę szczególnie w sytuacji, gdy w zakresie wody i ścieków operatorem na rzecz gminy i miasta słupska jest ten sam podmiot gospodarczy tj. Wodociągi Słupsk.
Proszę o wyjaśnienie zasad z którego wynikają te różnice i jednoznaczną odpowiedz, czy w przypadku przyłączania wnioskowanych sołectw gminy Słupsk do miasta Słupska mieszkańcy przyłączonych terenów (ale z tym samym miejscem zamieszkania ) będą płacili takie stawki jak w pierwszej tabeli dla miasta Słupska, i czy taka decyzja nie spowoduje poniesienia przez mieszkańców miasta Słupska wyższych kosztów budżetowych tytułem obniżenia stawek dla ” zwerbowanych” mieszkańców gminy
z poważaniem :
Zbigniew Wiczkowski bezpiecznienadrogach.pl
Bardzo szybka i merytoryczna odpowiedż Prezesa Soółki Wodociagi Słupski

Szanowny Pan Zbigniew Wiczkowski,
Spółka Wodociągi Słupsk nie uczestniczyła w dyskusjach dotyczących zmiany granic Miasta Słupska, poprzez włączenie części obszaru Gminy Słupsk, na żadnym forum lub w zespołach merytorycznych. Nie przygotowywaliśmy szczegółowych analiz zawierających skutki takiego działania, gdyż nie znamy założeń tego projektu. Dlatego, trudno nam jest polemizować z danymi cytowanymi przez Pana, gdyż nie byliśmy ich autorami, ani konsultantami. Proces uchwalania taryf jest dość precyzyjnie uregulowany. Spółka złożyła wnioski i szereg wyjaśnień do regulatora PGW Wody Polskie w 2021. Postępowanie zakończyło się wydanymi decyzjami zatwierdzającymi cały plan taryfowy, odrębnie dla trzech obsługiwanych przez Spółkę samorządów, tj. Miasta Słupska, Gminy Kobylnica oraz Gminy Słupsk. Tak uchwalone taryfy, uwzględniające alokacje majątku w poszczególnych gminach wg stanu na 2021 rok, obowiązują do końca lipca 2024.Szczegółowe informacje dotyczące taryf na obszarze działalności Spółki wraz z prezentacją wyjaśniającą alokacje kosztów na poszczególne samorządy znajdzie Pan na naszych stronach internetowych https://www.wodociagi.slupsk.pl/dla-klientow-2/taryfy/Aby zmienić taryfy przedsiębiorstwo musi złożyć odrębny wniosek o skrócenie czasu obowiązywania taryf odpowiednio go uzasadniając. Tylko organ regulacyjny jest uprawniony do zatwierdzenia takiej zmiany, a poszczególne gminy są stroną w postępowaniu, upoważnionymi do wniesienia swoich uwag. Nie ma możliwości wykonania wiarygodnej symulacji planu taryfowego nie znając szczegółowych założeń dotyczących m.in. takich spraw jak:
• kto będzie właścicielem majątku (należącego obecnie do Gminy lub ZGK, ew. wynikających ze zobowiązań z inwestorami prywatnymi) służącego do usług kanalizacyjnych i/lub wodociągowych na terenach wyznaczonych do migracji, oraz co z pozostałym majątkiem?
• czy i w jakim zakresie ZGK będzie pełniło funkcje przedsiębiorswa wodociągowego?
• jakie będą stawki podatków lokalnych na poszczególnych obszarach taryfowych?
• jak będą rozliczane inwestycje wod-kan. realizowane w ramach porozumień międzygminnych oraz inwestycje uchwalone w wieloletnich planach rozwoju i modernizacji przez rady gmin poszczególnych samorządów, szczególnie na terenach wyznaczonych do migracji?
Ze względu na fakt, że zmiany majątkowe, co do których jest najwięcej niewiadomych, w największym stopniu wpływają na koszty taryfowe (również w zakresie kosztów operacyjnych, energii oraz serwisów), odpowiedzieć na Pana pytanie byłaby zbyt daleko idącą dywagacją, która mogłaby być wykorzystana w niewłaściwy sposób. Nie angażujemy się w spory, bo nie sprzyja to utrzymaniu wiarygodności, która jest niezbędna w usługach o tak dużej wrażliwości. Dlatego też, proszę o wyrozumiałość .Od 2010 roku Spółka prowadzi działalność na terenie trzech gmin zapewniając prawidłową alokację kosztów, zgodnie z ustaleniami zawartymi w pierwszych wspólnych decyzjach samorządów lokalnych.
Sądzę, że mieszkańcy naszego regonu oraz środowisko wiele zyskało na tym wspólnym projekcie. Przez te lata budujemy naszą wiarygodność i odpowiedzialnie zachowujemy się wobec wszystkich naszych wszystkich klientów, bez rozróżniania na poszczególne gminy. Fakt istnienia różnic w kosztach taryfowych związany jest z formalnymi zasadami alokacji wynikającymi z suwerenności poszczególnych samorządów do samostanowienia o sposobie i tempie rozwoju gminy, angażowaniu własnych środków na działalność wodociągowo-kanalizacyjną, podatkach i innych elementach wpływających na koszty taryfy. Gminy o charakterze wiejskim z zabudową rozproszoną i/lub ich mieszkańcy muszą ponieść większe koszty niż zwarte urbanistycznie Dla przykładu: wskaźnik koncentracji usług kanalizacyjnych w mieście Słupsku wynosi 315 mieszkańców na 1 km sieci kanalizacyjnej, gdy w Gminie Słupsk jest to poziom 62 mieszkańców/km sieci (dane Spółki za 2020). Dlatego taryfy na terenie polskich samorządów różnią się od siebie, nawet w zakresie obsługiwanym przez jedno przedsiębiorstwo.
Z wyrazami szacunku:
Andrzej Wójtowicz – Prezes Spółki Wodociągi Słupsk

